BRATISLAVA (SME - am) - Ako vyplýva zo správ zverejnených vo štvrtok neskoro večer, Južná Kórea nakoniec skutočne pristúpila k znárodneniu svojho druhého najväčšieho priemyselného konglomerátu. Daewoo Group, ktorého obrovské finančné problémy vyplávali v uplynulých týždňoch prekvapujúco na povrch, sa podarí vyhnúť formálnemu bankrotu len vďaka dohode hlavných veriteľských bánk, ktoré súhlasili s reštrukturalizáciou dlhu 12 kľúčových divízií tejto spoločnosti. V tejto súvislosti je zaujímavé, že len minulý rok boli niektoré z týchto bánk znárodnené štátomz dôvodu insolventnosti spôsobenej ázijskou finančnou krízou. Splátky istín podnikového úveru spoločne s väčšinou úrokových platieb boli podľa reštrukturalizačného plánu zmrazené na tri mesiace. Podľa prvých informácií by mal tento krok spoločnosť zachrániť od nútenej pauzy vo výrobe, ktorej dôsledky si doteraz nikdo netrúfol odhadnúť. Daewoo Group, ktoré má 90-tisíc zamestnancov a aktíva v účtovnej hodnote vyše 63 miliárd USD (viac než hrubý domáci produkt Filipín), produkuje viac ako 10 percent exportu krajiny. Podľa analytičky ING Barings v Hongkongu Stelly Umovej posúva zmrazenie dlhov spoločnosti celý problém ešte do vážnejšej polohy, pretože je teraz celkom jasné, že Daewoo sa ocitlo v bankrotovej situácii. „Cieľom vlády a kórejských bánk je udržať celú spoločnosť mimo konkurzného konania, pretože inak by veritelia museli odpísať všetky zlé dlhy spoločnosti naraz,“ povedal pre agentúru Reuters šéf Industrial Research and Consulting Hank Morris. Hlavný domáci veritelia Daewoo budú počas nasledujúcich troch mesiacov rozhodovať o tom, čo s dlhom spoločnosti vo výške 47 miliárd USD spraviť. Niektorí nezávislí analytici sa však domnievajú, že dlh spoločnosti bude napokon oveľa väčší. Hovorca hlavného veriteľa Korea First Bank povedal, že celý plán bude pravdepodobne zahŕňať výmenu dlhu za vlastnícke podiely, rozšírenie konečných termínov splátkových kalendárov a odpísanie časti dlhov spoločnosti. Podľa vyhlásenia komisie pre finančný dohľad budú banky v celom reštrukturalizačnom procese hrať oveľa aktívnejšiu úlohu než doteraz. Daewoo však dlhuje približne desať miliárd USD aj zahraničným bankám, pričom ich podpora plánu na záchranu existencie Daewoo nie je vôbec istá. Pokiaľ zahraničné banky, ktoré požičali peniaze nekórejským filiálkam firmy, uplatnia svoje záložné právo, časť spoločnosti bude s istotou odtrhnutá od materskej spoločnosti. A to by mohlo spôsobiť veľké problémy domácim divíziám, ktoré v mnohých prípadoch produkujú polovýrobky pre kompletizáciu vo svojich zahraničných pobočkách. Konečné dôsledky problémov však nakoniec ponesú daňový poplatníci, pretože štát bude musieť po uspokojení požiadaviek bánk pristúpiť k ich ďalšej rekapitalizácii, čo sa určite prejaví vo vyššom rozpočtovom deficite krajiny.