opak globalizácie predstavovanej Coca-Colou, ktorú keď si kúpite kdekoľvek na svete, vždy bude chutnať rovnako, cituje Folliota americký denník International Herald Tribune. Ako starosta dedinky St. Pierre-de-Trivisy so 610 obyvateľmi v juhozápadnom Francúzsku bojuje za francúzsky rokfort a proti amerikanizácii Európy.
Minulý mesiac zaviedli USA stopercentné clá na celý rad európskych potravín, čím odpovedali na odmietnutie EÚ zrušiť desaťročný zákaz dovozu amerického hovädzieho mäsa z dobytka kŕmeného rastovými hormónmi. Pán Folliot a mestská rada sa preto pred štrnástimi dňami rozhodli zaviesť „stopercentnú daň“ na Coca-Colu predávanú v miestnom kempe. Namiesto 1,6 teraz za ňu zaplatíte 3,2 dolára. Podobnú „daňovú“ vojnu zameranú na Coca-Colu, ale tiež na reštaurácie McDonald‘s, zažili aj ďalšie miesta vo Francúzsku. Protestovalo sa pred McDonald‘s na parížskom bulvári Champs- Elysées a v Auche výrobcovia paštéty z husacích pečienok niekoľko hodín do nej blokovali vchod. Kopy ovocia, zeleniny a hnoja sa ocitli pred pobočka- mi McDonald‘s v Montaubane, Arlese a Martiguese. „Dávajú najavo nesúhlas s clami. McDonald‘s je najviditeľnejším symbolom Ameriky. Táto akcia bola symbolická, ale nie celkom oprávnená, lebo my tu predávame stopercentne francúzske alebo európske výrobky,“ tvrdí manažér McDonald‘s z Auche Franck Boutaric. No protestujúcim ide o oveľa viac. Coca-Cola za tri dvadsať v St. Pierre je bojom za všetko francúzske, za potraviny čisté a nezávadné, za francúzsky životný štýl. „V tomto kúte Francúzska, v našich malých horách, sa nekonzumuje, aby sa žilo. Jedlo znamená súdržnosť, rodinu, obchod. Hovorí sa tu: Veľké rozhodnutia sa robia niekde medzi tým, než príde na rad syr a zákusok,“ hovorí Folliot. Svetová obchodná organizácia nakoniec dospela k záveru, že EÚ nemá právo blokovať dovoz hovädzieho mäsa z USA a Kanady a postihnutí mali právo zaviesť sankčné clá. Únia za 11 rokov nedokázala predložiť jedinú vedecky podloženú štúdiu dokazujúcu, že mäso z dobytka kŕmeného hormónmi škodí ľudskému organizmu.
Chovateľ ovcí Jean-Louis Cavailles zo St. Pierre v sedem mesiacov trvajúcej „sezóne rokfortu“ musí každý deň podojiť 300 ovcí. „Pán Folliot vybral Coca-Colu, pretože je to symbol Ameriky, ktorý chce zuniformovať chuť ľudí na celej planéte,“ hovorí Cavailes. A pritom, čo sú plastické fľaše Coca-Coly proti rokfortu, ktorý má oficiálnu značku od roku 1411, ktorý sa môže nazývať rokfortom len vtedy, ak dozrel v jaskyni rovnomenného mesta neďaleko St. Pierre? A o to podľa Folliota prídeme my všetci, ak dovolíme Američanom presadiť sa vo svete so svojimi masovo vyrábanými produktami.
(ČTK)