Výpravy do sveta starobylého Egypta za mumifikovanými svedkami dávnych osudov sú pre filmárov rovnako obrovským lákadlom ako legendami opradené bohatstvo ukryté pod nánosmi piesku vo svätom meste Hamunaptra pre hľadačov pokladov a archeológov. Sériu dodnes neutíchajúceho záujmu o filmové múmie odštartovala už v roku 1932 klasická snímka The Mummy v réžii Karla Freunda a honba za zlatým pokladom, ktorý v temných hlbinách stráži pomstychtivý väzeň času, sa odohráva aj v najnovšom rovnomennom akčnom thrilleri s prvkami romantickej komédie i zlovestného hororu. So svojimi spoločníkmi - roztržitou egyptologičkou Evelyn (Rachel Weiszová), ktorej neradno zveriť zaprášené regále so vzácnym knižničným fondom, a jej bratom Jonathanom (John Hannah) uťahujúcim si aj z posvätného tajomstva hrobiek - sa za dobrodružstvom vydá temperamentný legionár Rick O‘Connell v podaní novodobého idolu ženského diváckeho osadenstva Bernanda Frasera. Na stratené ruiny Hamunaptry natrafí počas vojnového konfliktu v roku 1923, keď už viac ako tri tisícročia v púštnom podzemí spočíva telo veľkňaza Imothepa (Arnold Vosloo). Najvyššia kliatba ho stihla po tom, čo sa trestuhodne dotkol faraónovej milenky, ktorá si pred blížiacou sa strážou svojho pána radšej sama siahne na život. Rituálnym pokusom vzkriesiť jej dušu si Imothep rozhnevá bohov a za svoje znesväcujúce skutky kruto pyká. Stáva sa zaživa pochovanou múmiou pokrytou húfmi mäsožravých skarabeov a zo záhrobia ho môžu vyslobodiť iba ruky, ktoré otvoria truhlicu so svätými nádobami. Čo sa, pochopiteľne, stane. Odvďačí sa za to živelnými pohromami, ktoré zošle na celú krajinu, a nemilosrdným prenasledovaním svojich záchrancov. Nič lepšie si (pre istotu na všetko) pripravený divák ani nemôže želať.
Režisér a scenárista Stephen Sommers, ktorý po štúdiách v Španielsku strávil štyri roky hraním v divadle a v rockandrollových skupinách po celej Európe, sa síce môže „pochváliť“ aj pod čiernu zem znoseným béčkovým prepadákom Chobotnica, ale podarilo sa mu obklopiť kvalitným štábom spolupracovníkov. Hoci na métu tematicky i žánrovo príbuzných Dobyvateľov stratenej archy nedosiahli, podpísali sa pod efektné výpravné dielo. Chvíľami lacné scenáristické odbočenia do zbytočne prehnaných paródií vyvažuje pútavá kamera Adriana Biddleho, ktorý má na konte Votrelcov, Thelmu a Louise alebo Sudcu Dredda. Objektívy sa mohli popásť na úchvatných afrických scenériách aj vydarených digitálnych efektoch, ktorých zvládnutá technika Múmiu povyšuje o triedu nad tradičné akčné thrillery. Dá sa čo-to obdivovať, pobaviť sa i trošku sa báť. Summa summarum, nenáročný kinohit na leto ako stvorený.
DALIBOR HLADÍK