Začiatkom každej jesene sa diváci v deväťdesiatych rokoch naučili jazdiť do Nitry a počas jedného týždňa tu absolvovať desiatky divadelných predstavení. Divadelná dramaturgička a riaditeľka festivalu Darina Kárová vytvorila v Nitre profilový divadelný festival. Počiatky prehliadky stavali na konfrontácii najlepších slovenských a českých inscenácií. Už od prvého ročníka získala prehliadka neoceniteľnú črtu - neobmedzovala sa totiž iba na predstavenie činoherných inscenácií a otvorila sa všetkým druhom žánrov - až po pouličné happeningy. V Nitre teda nejde iba o adaptáciu slovenskej národnej klasiky, ale aj o efektnú show s akrobatmi a pyrotechnickými efektmi. Hoci si Divadelná Nitra vybudovala veľké renomé medzi európskymi prehliadkami, tento rok dostala prvýkrát väčšiu dotáciu od ministra kultúry. V dňoch 24. až 29. septembra sa uskutoční už jej ôsmy ročník. Náš najväčší divadelný festival sa už po tretí raz koná pod záštitou Delegácie Európskej komisie v Slovenskej republike a po prvýkrát pod záštitou ministrov kultúry štátov Visegrádskej štvorky, čo znamená, že došlo aj k zmene postoja Ministerstva kultúry SR, ktoré svojou podporou deklarovalo oficiálne potvrdenie významu festivalu. Konkrétnym dokladom je takmer jeden a pol milióna korún z ministerskej pokladnice, ktoré tento rok spolu s ďalšími verejnými a súkromnými zdrojmi (nadácie, samosprávy, fondy, podnikateľská sféra atď.) umožnia pri celkovom objeme potrebných prostriedkov šesť až osem miliónov Sk uskutočniť festival. Ten napriek svojmu významu, obľube a medzinárodnému renomé prakticky prestal byť po roku 1995 podporovaný z domácich štátnych zdrojov.
„Aj tentoraz sa tím organizátorov usiloval vybrať predstavenia, ktoré spĺňajú základné ciele nesúťažnej prehliadky - prezentovať zaujímavé, inšpiratívne, netradičné, hľadačské divadlo, oboznamovať so zaujímavými tendenciami tvorby zúčastnených krajín, ako aj priblížiť diela výrazných osobností najmä strednej a mladšej generácie,“ hovorí o cieľoch festivalu jeho tlačová tajomníčka Oľga Belešová. Ďalšou ambíciou Divadelnej Nitry je objavovanie nových divadelných kultúr, a tak popri umelcoch z Česka, Poľska a Maďarska sa tu po prvýkrát predstaví švajčiarske divadlo - Teatr Basel z Bazileja s inscenáciou Mária Magdaléna v réžii Nemca Andreasa Kriegenburga. „Príznačný je podtitul tohto ročníka festivalu - Osobnosť na prelome tisícročí,“ pokračuje Oľga Belešová. V praxi to znamená, že takmer každá z uvádzaných inscenácií sa istým spôsobom zaoberá touto témou. „Hoci nešlo o prvoradý zámer pri výbere a zostavovaní programu, napokon sa doň prirodzenou cestou dostali klasické tituly Macbeth, Hamlet, Cid, spomínaná Mária Magdaléna, Liliom či Hedda Gablerová. Ide teda o potvrdenie súčasnej tendencie - ak chcú tvorcovia vyjadriť súčasnosť, siahajú po klasických hrách a spracujú ich novým spôsobom. Inými slovami, uvidíme klasické príbehy odohrávajúce sa v súčasnosti.“ K Divadelnej Nitre budú už štvrtý rok patriť ceny divadelnej kritiky Dosky - ocenenia, ktoré sa rozdajú na záver prvého večera. Dosky udelia v siedmich kategóriách - za najlepšiu inscenáciu, réžiu, mužský a ženský herecký výkon, scénografiu, scénickú hudbu a za objav sezóny. „Multimúzický charakter festivalu zabezpečujú sprievodné akcie - prítomnosť filmu, výtvarného umenia, hudby sa stala jeho samozrejmou súčasťou vo forme výstav, koncertov a filmových projekcií. Uskutočnia sa aj odposluchy pôvodných rozhlasových hier - Viliama Klimáčka (Nežná) a Martina Kasardu (Púť), semináre (napríklad Writing For Theatre) či divadelné dielne. Okrem hlavného programu dáva festival možnosť prezentácie inšpiratívnych poloprofesionálnych, neprofesionálnych i regionálnych divadelných aktivít,“ pripomína Oľga Belešová. „Tento rok sa napríklad predstaví Divadelné združenie Partizánske, súbor, ktorý vznikol už za minulého režimu a bol vždy platformou veľmi slobodného divadelného i občianskeho myslenia. Každá jeho nová inscenácia - vznikajúca akoby príležitostne, pretože divadlo nemá pravidelnú prevádzku - je veľkou kultúrnou udalosťou pre určitú skupinu divadelníkov. V Nitre uvedie inscenáciu Prvá jazdecká, ktorú na motívy Isaaka Babeľa upravil a režíroval Jozef Krasula.“
Divadelný ústav, ktorý sa tento rok pridal k organizátorom, pripravil viaceré zaujímavé akcie. Jednou z nich je Contemporary Slovak Drama, jej cieľom je prezentovať pôvodnú slovenskú drámu v angličtine. Zaznejú ukážky z hier troch slovenských autorov - Viliama Klimáčka (Nuda na pláži), Martina Čičváka (Dom, kde sa to robí dobre) a Laca Keratu (Večera nad mestom). Pozoruhodné je, že všetky tri diela vychádzajú aj knižne v anglickom jazyku a ich krst bude súčasťou akcie.
ANDREA PUKOVÁ
ALEXANDER BALOGH