Tri desaťročia od usporiadania „prvého skutočného a dosiaľ neprekonaného“ rockového festivalu Woodstock ‘69 (15.-17. 8. 1969) je na svete knižka, v ktorej sa šéfredaktor prestížneho mesačníka Rock and Pop pokúša v kocke a bez zbytočných šumov i „blábolu“ priniesť zásadnú informáciu o vzniku hnutia hippies a jeho najkrajších rokoch, sláve i pádoch a všetkom tom, čo ho sprevádzalo. Hippies, ako ich v septembri 1965 nazval novinár Michael Fallon v stĺpčeku pre San Francisco Examiner, „vznikli“ v sanfranciskej štvrti Haight-Ashbury, kam sa presťahovala komunita beatnických básnikov (Michael McClure, Lawrence Ferlinghetti, Gary Snyder a občan Allen Ginsberg) a postupne z celej Ameriky v prvej vlne 15 000 mladých, ktorí chceli: užívať LSD a marihuanu pre povzbudzovanie mysle a rozširovať tak hranice vedomia a poznania, venovať sa výlučne vlastnej tvorbe, ktorá by rozvíjala umeleckú a sociálnu slobodu, žiť len pre dnešný deň v širších komúnach, v ktorých mali spoločne znášať všetko - od lásky až po mesačný rozpočet. Autor trpezlivo mapuje naivné nadšenie, acidové pokusy (odborné vedenie Timothy Leary), spočiatku výborne organizovanú sociálnu starostlivosť (diggeri inšpirovaní britskými cromwellovskými anarchokomunistami), vypestovanie vlastného hudobného zvuku (najmä Grateful Dead, Charlatans, Janis Joplin, Jefferson Airplane, Moby Grape etc…), prvý festival tejto kultúry (Monterey Pop Festival) a neskôr „bojové“ akcie proti prohibícii LSD happeningovými formami a postupnú komercionalizáciu. Dotýka sa protestov proti vietnamskej vojne, putovania Kena Keseyho a jeho Merry Pranksters (ich cestu zachytáva základná kniha „nového žurnalizmu“ od Toma Wolfa Kyselinovej test, ktorá nedávno vyšla a finalizuje veľmi triezvym pohľadom najslávnejší festival rockovej kultúry všetkých čias Woodstock ‘69, po ktorom nastáva definitívny úpadok hnutia hippies.
Lindaur ponúka nielen sprostredkované faktografické zážitky, ale aj poznatky z osobných návštev Haight-Ashbury, Woodstocku 2 (k 25. výročiu prvého) - ktorý trefne nazýva „najväčším rockovým koncentrákom všetkých čias“, a tridsiateho výročia Summer Of Love. Novinársky štýl je intarzovaný príjemne beletristickými stopami, literárnymi a hudobnými odkazmi (tie sú veľmi cenné najmä pre človeka, ktorý sa s hippies oboznamuje) a sprevádzaný kvalitnými farebnými a čiernobielymi fotografiami. Celá knižka v tvrdej väzbe je cenným príspevkom k histórii šesťdesiatych rokov a jej vplyvu, ktorý sa premieta do záveru tohto tisícročia. PAVEL MALOVIČ
(Autor je publicista a folkový pesničkár)