Prvú vec, ktorú Mohammad Ibrahím hodlá urobiť, až sa dostane z väzenia v severnom Afganistane, je namieriť si to priamo k Američanom a vyhľadať nejakých židov a kresťanov, proti ktorým bude bojovať. Dúfa, že v budúcnosti bude úspešnejší, píšu britské noviny Financial Times. Jeho prvý pokus sa skončil neúspechom. Do Afganistanu prišiel v auguste roku 1996, pretože imám z jeho mešity v Pakistane vydal fatvu, náboženský edikt, vyhlasujúci, že ruskí ateistickí votrelci musia byť vyhnaní z moslimských území. To bolo v roku 1996. Rusi opustili Afganistan v roku 1989. Hneď po tom, čo začal bojovať po boku milícií fundamentalistického hnutia Taliban, však padol do zajatia a už dva a pol roka čaká vo väzenskom tábore v provincii Takhar na severe Afganistanu na svoju príležitosť. Ibrahimov príbeh nie je ojedinelý. Vo väzení je ďalších asi štyridsať Pakistancov a pár Arabov. Všetci sú obeťami podobných ediktov. Je mnoho dôkazov - popri príbehoch väzňov, ako je Ibrahim - že vojna v Afganistane nie je len kmeňovým či etnickým problémom, lež skôr konfliktom geopolitickým a že konflikt medzi Sovietskym zväzom a Spojenými štátmi z 80. rokov vystriedalo súperenie o regionálnu nadvládu, v ktorom stojí Pakistan proti Iránu a Rusku. Toto súperenie sa však už začalo rozpínať za afganské hranice. K Talibanu sa od jeho vzniku roku 1994 dali tisíce mladých Pakistancov a stovky z nich skončili vo väzeniach podobných takharskému. Pakistan však nie je jediným údajným zahraničným aktérom v Afganistne. Napríklad tí, čo zajali Ibrahima, si obliekajú nové iránske vojenské uniformy a majú u seba iránske rádiá. Konflikt však nielen vťahuje regionálne mocnosti, ako sú Pakistan, Irán a Rusko, ale zároveň odstreďuje afganských bojovníkov von, alebo sa stále viac kombinuje s konfliktmi v oblastiach južnej a Strednej Ázie. „Susedia Afganistanu destabilizujú Afganistan a naopak. Je to veľmi znepokojujúci trend,“ povedal jeden činiteľ OSN v Dušanbe v Tadžikistane. Späť do takharského väzenia: Ibrahim vyzerá zamyslene, keď má odpovedať na otázku, či viní imáma svojej mešity, že vydal takú mylnú fatvu, ktorá ho sem priviedla. „Nie,“ povie nakoniec. „Jemu samému dali chybnú informáciu cudzinci. Cudzinci, to sú hlavní nepriatelia Afganistanu.“ (ČTK)