Deviaty ročník akcie Človek človeku je slabší

BRATISLAVA (SME - and) - Zabezpečiť pre zdravotnícke zariadenia dostatok krvi počas letných dovolenkových mesiacov je cieľom akcie Slovenského Červeného kríža Človek človeku. Počas prvého prázdninového mesiaca sa do jej deviateho ročníka zapojilo celkovo

5444 bezpríspevkových darcov krvi. Hoci do konca zostáva ešte celý mesiac, len ťažko možno rátať, že sa do akcie zapojí 20 383 darcov, ako tomu bolo minulý rok. Pre krízový stav slovenského zdravotníctva sa totiž po prvý raz v histórii neuskutočňuje celoplošne, len v troch najväčších mestách (Bratislave, Banskej Bystrici a Košiciach). S tým je spojená pomerne slabá podpora médií, pretože Slovenský Červený kríž menej často informuje o odberoch a výjazdoch k darcom. Aj tých je však tohto roku pomenej. V nemocniciach nie sú totiž peniaze na nákup krvných vakov a krvných setov, nemocničný personál je na dovolenkách a nemá kto chodiť na výjazdy. Podľa údajov hlavnej odborníčky ministerstva zdravotníctva na transfúziológiu MUDr. Evy Fehervízyovej ideálne by bolo urobiť 80 až 100 odberov krvi denne. Optimálne je totiž 40- až 50-tisíc odberov na milión obyvateľov. Na Slovensku sa pritom robí len 185-tisíc odberov ročne. Evidovaných je 121-tisíc darcov krvi, väčšina z nich síce darúva krv bezplatne, napriek tomu si myslia, že sú slabo spoločensky ohodnotení. „Darcovia stále nie sú dostatočne docenení. Touto otázkou by sa mal konečne zaoberať aj parlament. Viacnásobné darcovstvo by mohlo byť napríklad ocenené určitými výhodami v zdravotníckych zariadeniach. Hoci každý bezplatný darca svoju krv daruje z osobného presvedčenia, štát by mu to mohol aspoň čiastočne vrátiť v starostlivosti o zdravie. Zatiaľ iba niektoré zdravotné poisťovne hradia darcom vitamínové preparáty, čo považujeme iba za kvapku v mori,“ myslí si viacnásobný darca krvi z Topoľčian. Podobný názor má aj darca z Bratislavy, ktorý hranicu 300 odberov prekročil už dávno. „Systém zliav a výhod poskytovaných darcom krvi podľa mňa nie je dobrý, bolo by ho treba zmeniť. Teraz funguje na akejsi báze milodarov, čo kto dá. Keď sú peniaze, ide to, keď nie sú, nie je nič.“ Po minulé roky bolo súčasťou akcie Človek človeku aj žrebovanie o hodnotné ceny, ktoré darcov tiež motivovalo. Tento rok SČK upustil od tejto formy, pretože sa domnieva, že „darcovia majú byť ohodnotení predovšetkým morálne“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 558
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 274
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 057
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 215
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 928
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 838
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu