BRATISLAVA (SME - rh) - Dnes o 11.00 h odštartujú v bratislavskej zátoke Dunaja Vlčie hrdlo majstrovstvá Európy nerýchlostných športových člnov v kategórii Regularita. Vo Vlčom hrdle je štart i cieľ 72 km dlhých pretekov, v ktorých nejde o rýchlosť, ale o presné dodržanie dopredu zvolenej rýchlosti. Na štarte bude 26 člnov z Nemecka, Talianska, Česka, zo Slovinska, z Maďarska a, samozrejme, zo Slovenska, ktorého reprezentanti obhajujú vlaňajšie tituly. „Česi i napríklad Maďari sa na šampionáte zúčastňujú pravidelne, Taliani boli zatiaľ u nás len raz, ale tak si to obľúbili, že prišli aj tento rok,“ poznamenal na margo účasti riaditeľ súťaže Ivan Hrivňák. Na rozdiel od rýchlostných člnov je súťaž v Regularite bezpečná, podľa slov predsedu Slovenského zväzu vodného motorizmu Otta Juráška ešte nezaznamenali žiadny úraz. Šport, pri ktorom pretekár po prejazde cieľovej méty nevie, ako dopadol, keďže vyhodnocovanie výsledkov trvá vyše hodiny a pol, nie je možno pre divákov príťažlivý, samotní pretekári ho však považujú za veľmi vzrušujúci. „Dodržať pri každej kontrole zvolenú rýchlosť na sekundu presne vyžaduje zohratý tím a na Dunaji, kde nie je obmedzená obchodná plavba a veľké lode tvoria veľké vlny, to nie je jednoduchá záležitosť,“ poukázal na čaro disciplíny Ivan Hrivňák. Ekológovia síce namietajú, že člny spôsobujú kontamináciu vodnej plochy ropnými látkami, podľa predstaviteľov zväzu je to však vec minulosti, pretože v súčasnosti sa využívajú bezolovnaté benzíny a v dvojtaktných motoroch sa využíva mazanie zmesi už len v pomere 1:50. V novších motoroch dokonca 1:100, pričom sa používajú ekologické oleje, ktoré sú vo vode rozpustné a samovoľne degradujú. Obchodná plavba vraj rieku znečisťuje neúmerne viac. Limitovaná a kontrolovaná je i hladina hluku, porušenie ekologických pravidiel Medzinárodnej federácie vodného motorizmu kompetentní trestajú vysokými pokutami.