Dokonalá virtuálna realita vo svete Matrix

Keď si budete kupovať lístky na film Matrix, o ktorom sa tvrdí, že píše novú kapitolu v dejinách akčného filmu, snažte sa dostať blízko k plátnu. Je dôležité, aby ilúzia bola dostatočne veľkolepá, veď je to film o ilúzii. Skutočnosť vymiera, a na jej ...

Keď si budete kupovať lístky na film Matrix, o ktorom sa tvrdí, že píše novú kapitolu v dejinách akčného filmu, snažte sa dostať blízko k plátnu. Je dôležité, aby ilúzia bola dostatočne veľkolepá, veď je to film o ilúzii. Skutočnosť vymiera, a na jej miesto nastupuje veľký prelud, počítačová simulácia, interaktívny systém menom Matrix. Nie je jednoduché vysvetliť logiku tohto sprisahania, ktoré prekročilo hranice času a priestoru. Ale nie je to ani také dôležité: science fiction už dnes nestojí na príbehu. Buduje sa z náhradných dielov mytologického povedomia, recyklovaním starých a známych nápadov. Nová kvalita diváckeho vzrušenia je daná novou kvalitou inscenácie efektov - práve zredukovaním príbehu. Je to Alenka v ríši divov informačného veku: na nejaký čas sa naozaj ocitnete v inom svete. Ľudstvo sa v dvadsiatom druhom storočí stalo obeťou svojej technologickej vášne. Svet ovládol počítačový program, a malý, no o to odhodlanejší odboj chce zachrániť obyvateľov planéty pred virtuálnou hrozbou. Bojovníci majú mená ako Morpehus a Trinity a sú presvedčení, že ľudstvo môže spasiť len mladý programátor Thomas v hackerovskom svete známy pod menom Neo (Keanu Reeves). Podarí sa im ho pretiahnuť k sebe z druhej strany, z realworldu. On je teda The One, ten vyvolený, kto zachráni svet pred „nervovou interaktívnou simuláciou s názvom Matrix“. Väčšina ľudstva žije v počítačovo generovanom dreamworlde a len malá hŕstka bojovníkov za slobodu prežíva v reálnom „reálnom svete“. Skutočnosť je pomerne deprimujúci stiesnený priestor klaustrofobickej vesmírnej lode. Všade je špina a tma, a jej obyvatelia jedia namiesto virtuálnych biftekov skutočnú vodnatú vitamínovú kašu. Pre nich je dôležité, že unikli ilúzii. Toľko príbeh, aspoň sa zdá. Postavy k nám vysielajú posolstvá pozliepané zo Supermana, postmodernej teórie literatúry a odrezkov metafyziky. Pravdu povediac, nie je celkom jasné, či naozaj vedia, čo hlásajú. Napokon, aj logické diery v scenári môžeme považovať za zámer: ak je všetko len ilúzia, kto môže vedieť, ako je to naozaj?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kamera mení smer v prudkých uhloch, kĺže sa po vodorovnej osi, alebo sa vrhá do výšky, pozdĺž stien mrakodrapov, či padá do hlbokých podzemných šácht. Herci sa pohybujú spolu s okom kamery, lietajú naprieč filmovým plátnom, rútia sa strmhlav po rovnej priamke a divák ich sleduje stále strnulejšie. Filmový čas sa suverénne pohráva s akčnými sekvenciami, ktoré vybuchujú v pulzujúcom, technoidnom rytme. Občas kamera zastane a vzdáva hold akrobatickým telám. Na ohromujúcej scéne s množstvom dokonalých psychedelických efektov sa pohybujú krásne vážne tváre a postavy Keanu Reevesa a Laurencea Fishburna. Design sa po celý čas drží v kovových tónoch, k tomu čierne lesklé kostýmy a apokalyptické scenérie, vytvorené komiksovým výtvarníkom Geofom Darrowom. Vizuálna dokonalosť Matrixu nám ukazuje, ako bude vyzerať budúcnosť Hollywoodu. A zrejme aj, o čom bude: zajtrajší bojovníci za slobodu budú bojovníkmi za skutočnosť. Príbehy budúcnosti sa asi nevyhnú základnému anachronizmu, na ktorom je postavené dielo bratov Wachovských: Film bojuje proti ilúziou počítača tvorenej skutočnosti a pritom celý stojí na počítačových efektoch. Keď sa na chvíľu dáte chytiť do silového poľa tejto snímky a začnete si skladať kúsky jej mozaiky, čaká vás frustrácia. Po nej znechutenie. A to napríklad v momente, keď sa Nea opýtajú, ako chce zachrániť svet. Odpovedá prosto: „Zbraňami, množstvom zbraní.“ Tu scenár klesne do polohy večného boja za záchranu ľudstva, v ktorom záchranca zabije toľko ľudí, koľko vládze. Matrix sa síce pokúša o sprostredkovanie nových intelektuálnych hĺbok, základná myšlienková línia je však dosť jednoduchá. Je to umenie cool: efekty sú cool, postavy sú cool, a cool je aj pocit, ktorý vám z toho všetkého zostane.

SkryťVypnúť reklamu

ANDREA PUKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 527
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 192
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 861
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 972
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 749
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 794
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 477
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu