Plunkett a Macleane (Veľká Británia 1999) * Réžia: Jake Scott * Scenár: Selwyn Roberts, Robert Wade, Neal Purvis, Charles McKeown * Kamera: John Mathieson * Strih: Oral Norrie Ottey * Hudba: Craig Armstrong * Hrajú: Robert Carlyle, Jonny Lee Miller, Liv Tylerová, Ken Scott, Alan Cumming a ďalší * Distribúcia v SR: Tatrafilm * Slovenská premiéra: 22. 7. 1999
Skrachovaný šľachtic kapitán James Macleane a bývalý lekárnik, dnes bandita a nepriateľ establishmentu, má jedinú túžbu: nakradnúť si toľko, aby mohol odcestovať do Ameriky. Film sa začína počas tmavej londýnskej noci roku 1748. Na cintoríne stretne Mcleane Willa Plunketta, ktorý sem rovnako ako on, prišiel na to, aby vybrali z čriev pochovaného Plunkettovho komplica rubín, ktorý krátko pred smrťou prehltol. Za tento čin skončia ako vykrádači hrobov vo väzení a práve tam dostane Plunkett geniálny nápad. S pomocou Macleanovej znalosti terénu si bude ľahko vyberať koho, kedy a kde okradnúť. Ich prvou obeťou je vrchný sudca Gibson a jeho krásna neter lady Rebecca, z ktorej sa stane Macleanova osudová láska.
Dobou, v ktorej sa film odohráva, a pôvodom hlavných hrdinov pripomína Plunkett a Macleane film Jakovho otca Ridleyho Scotta Súperi. A množstvom nočných a tmavých záberov zasa vzdialene Blade Runnera. Ibaže Ridley Scott, na rozdiel od svojho syna, nimi odštartoval cestu slávy. Zdá sa, že najväčšou slabinou filmu Plunkett a Macleane je scenár. Kým otec si pre svoj debut vybral román Josepha Conrada, synovi písali scenár štyria ľudia, ktorí akoby sa nevedeli dohodnúť, o čom ten film bude. Či o padlej morálke vtedajšej šľachty, či pôjde o príbeh dvoch hlavných hrdinov. Neunúvajú sa vykresľovaním charakterov, len občas čosi naznačia. Tak sa z lady Rebeccy stala len kráska do počtu. Žánrovo osciluje film medzi kostýmovou drámou, akčným filmom a komédiou. Svetlé okamihy - scéna na bále či streľba na dvojicu ako vystrihnutá z Butch Cassidy a Sundance Kid - striedajú nudné pasáže. Hoci príbeh vychádza zo skutočných udalostí, tvorcovia ich použili veľmi voľne, snažiac sa čo najviac priblížiť generácii MTV - v dialógoch, výprave, rýchlych strihoch, hudbe či správaní hlavných hrdinov. Liv Tylerová si napríklad pripevňuje na stenu výstrižky z novín o lupičovi ako dnešné dievčatá rockové hviezdy. Prekvapujúco z celého filmu najlepšie dopadlo spojenie modernej tanečnej hudby s rokokovými interiérmi. Craig Armstrong, ktorý už spolupracoval s Bazom Luhrmannom na jeho modernej adaptácii Romea a Júlie, vo svojej hudbe používa chorály a sláčiky v kombinácii so sitarom a rytmom techna. Tanečná scéna v obrovskej sále, kde hrajú dobovo oblečení hudobníci techno podporované sláčikmi, patrí asi k najlepším. Na filme pracoval český štáb a niektoré scény sa nakrúcali v Prahe, a tak sa na plátne občas mihnú i českí herci - Karel Dobrý v úplne prvej scéne s Liv Tylerovou alebo Karel Augusta ako kat. Zlé jazyky tvrdia, že film bol vybraný na záverečný večer karlovarského festivalu len preto, že si v ňom epizódnu úlohu zahral i programový riaditeľ Českej televízie Gordon Lovitt. Jake Scott už preukázal, že okrem filmového pôvodu syna Ridleyho Scotta a synovca Tonyho Scotta (Posledný skaut, Pravdivá romanca) má talent - je nositeľom ceny MTV za réžiu klipu R. E. M. Everybody Hurts, i cit pre detail - s kameramanom Mathiesonom nakrútili niekoľko vizuálne príťažlivých scén. Ako sa však ukázalo, ani to nemusí vždy stačiť. Plagát k filmu s hviezdami Trainspottingu Carlylom a Millerom, vyzdobený Liv Tylerovou a úvodným titulkom, oznamujúcim, že film vznikol v spolupráci s Arts Council of England, čo je organizácia podporujúca ambiciózne projekty, vás naplní veľkým očakávaním. Plunkett a Macleane nie je síce zlý film, ale rozhodne nepatrí k tým, ktoré by ste mali vidieť za každú cenu. MIRO ULMAN
(Autor je filmový kritik a publicista)