GAISAL (REUTERS, kos) - Masy cestujúcich a pomalá modernizácia vlakov priam predurčujú časté nehody na indických železniciach. Viac ako 250 ľudí sa včera stalo obeťou čelnej zrážky dvoch vlakov v Západnom Bengálsku na východe Indie. Príčinou nešťastia bola chybná signalizácia. Denne služby indických železníc využije najmenej 13 miliónov ľudí. Koľajnice križujú Indiu v celkovej dĺžke 107-tisíc kilometrov a tamojšie železnice sú tak po Číne druhým najväčším systémom železničnej prepravy na svete. „Nákladná doprava vzrástla od roku 1951 o 620 percent, osobná o 514. Investície do zvýšenia kapacity však vzrástli iba o 200 percent,“ hovorí M. K. Mišra, bývalý najvyšší predstaviteľ indických železníc. Aj tieto čísla sú dôkazom, že zamestnanci železníc sú pod obrovským tlakom a že bezpečnosť štátnych železníc, dedičstva po britských kolonizátoroch, ktorí sa z Indie stiahli v roku 1947, je permanentne ohrozená. Lepšie vybavenie však nie je všeliekom. „Štatisticky sa dokázalo, že 68 až 70 percent nehôd zavinili ľudské zlyhania,“ povedal Mišra. Za posledných 5 rokov sa v Indii stalo viac ako 15 veľkých vlakových nešťastí, pri ktorých zahynulo od 20 do 300 ľudí. Vysoké počty obetí zapríčiňuje aj fakt, že vagóny druhej triedy bývajú veľmi často totálne preplnené. Pasažieri často dokonca visia zavesení z vonkajšej strany dverí alebo sedia na streche. Podľa Mišru železnice potrebujú elektronický signalizačný systém, pretože približne 90 percent nehôd je výsledkom vykoľajenia. Elektronický okruh pokrýva podľa Mišru iba 20 až 30 percent celoštátnej siete. Indický minister železničnej dopravy Nitiš Kumar včera na mieste nešťastia povedal, že vyšetrovanie sa bude zaoberať hlavne otázkou, ako je možné, že dva vlaky skončili na rovnakej koľaji. „Ako sa môžu dva vlaky zísť na jednej koľaji, keď sú tam koľaje dve?“ pýtal sa pobúrene. Kumar zároveň oznámil, že rodiny obetí dostanú kompenzácie vo výške 400 000 rupií (približne 900 000 Sk).