Ondřej Sosenka, 24-ročný cyklista PSK Unit Expert Hradec Králové, ktorého viedol niekdajší výborný jazdec Otakar Fiala, sa stal víťazom 43. ročníka medzinárodných pretekov po slovenských cestách. Pelotón dal pred ním klobúk dolu, zhodol sa, že vyhral zaslúžene. Sosenka čnel nad všetkými nielen výškou, na cyklistu netradičnými 199 cm, ale aj rovnako vysokými výkonmi. Vyhral úvodnú časovku, obliekol sa do žltého dresu a zvykol si naň, v predposlednej etape si sólom upevnil vedenie, aby sa na banskoštiavnickej „húsenkovej dráhe“ nemusel toľko šťaviť. Sosenka ukázal v mnohom atribúty moderného cyklistu, ktorý, keď je vo forme, nešpekuluje a ide na doraz. V závere, keď išli proti nemu Švajčiari, Poliaci, Angličania, Švédi a náš Valach hral na neho osobku, si v spolupráci s kolegami urobil sólový dojazd. Zaujímavé bolo, že Švajčiari mu aj otvorene povedali, že v posledných etapách pôjdu proti nemu, aj keby ich to malo stáť miesto na stupni víťazov. Stalo sa. Zampieri spadol z bronzovej priečky na zemiakový, štvrtý post a Sosenka si zvýšil náskok.
Preteky mali aj v skrátenej podobe, najkratšej v histórii, šmrnc a potrebné tempo. Majstrovstvo sa má dokázať tam, kde treba. Sosenka jazdieval väčšinou jednorazové preteky a dostal chuť na etapové. Prišiel, videl, vyhral. Okrem spomínaných krajín sa svojím spôsobom zaslúžili o zaujímavé preteky aj slovenskí cyklisti, hoci nie v takej podobe, ako by sme čakali. Veď sme ich mali na trati rekordných 26, čo je luxus. Iba najlepší siahli po medailových zrnkách. K úspechom možno rátať konečné 7. miesto Jána Valacha, jeho etapový vavrín, ako aj víťazstvo Ondreja Slobodníka. Slováci totiž pred rokom nevyhrali na svojich pretekoch ani jednu etapu. Úspechom je aj víťazstvo Róberta Nagya v horskej súťaži a druhé miesto Andreja Kružica v súťaži aktivity. Preteky sa však niesli aj v znamení nevraživosti medzi slovenskými tímami vtedy, keď bolo treba navzájom si pomôcť. Na Slovensku bude zrejme nielen v cyklistike ešte dlho platiť, že keď mi skapala koza, nech zdochne aj susedovi. Nie dobré vzťahy sa v chúlostivej ekonomickej situácii, ktorú niektorí z organizátorov podfarbujú aj politicky, podobne ako emigrujúci Rómovia, prenášajú aj medzi organizátorov. A pritom v B. Štiavnici odovzdával cenu minister zahraničných vecí E. Kukan a na druhý deň i predseda Matice slovenskej J. Markuš. Počas podujatia cieľavedomý riaditeľ Dušan Ťažký neraz povedal, že sú to jeho posledné preteky. Dostal hubovú polievku od kdekoho, mnohí ho „vytáčali“ priam z pasie. To sa medzi normálnymi ľuďmi nerobí. Ťažký to má ťažké, keď mu polená pod nohy hádže aj predseda slovenskej cyklistiky. A to je už unikát na zamyslenie pre tých, ktorí si ho vybrali. Teda aj pre Ťažkého. Organizátori na poslednú chvíľu lukratívnu cenu Seat Ibiza 1.4 predali, aby získali prostriedky na ceny. Hlavný rozhodca Jürgen Gallinge z Nemecka zdôraznil, že práve auto Seat ako cena bolo predzvesťou, že máme na veľké preteky. Napriek tomu ocenil, že Slovensko z bývalých postkomunistických krajín dokáže tieto preteky udržať. A ak pridá lukratívnu cenu, bude to ako šľahačka na jahodách. Zatiaľ sme zostali pri haluškách.
JÁN MIKULA