BRATISLAVA (SME - bal) - Na preradenie reštauračných služieb z hornej, 23-percentnej hranice do dolnej, 10-percentnej takmer žiadne reštauračné zariadenia nereagovali zlacnením ponuky. Majiteľ reštaurácie Zlatý Bažant v Banskej Bystrici pre SME povedal, že v súčasnosti bolo pre nich napriek zníženiu DPH nereálne znižovať ceny. "Cena vstupov totiž sústavne rastie a my sme vlastne radi, že ceny dokážeme držať na tej istej úrovni," skonštatoval. Podobný názor mala väčšina oslovených majiteľov reštauračných zariadení. Podľa zistení denníka SME od 1. júla ceny znížila len spoločnosť McDonalds. Ako uviedla marketingová manažérka Tamara Štrbáková, ani oni však neznížili ceny plošne, ale ušetrené percentná z DPH chcú navýšiť a citeľnejšie znížiť ceny najobľúbenejších výrobkov. Napríklad pri najpredávanejšom Big Mac Menu klesla cena o 12 korún. Väčšina reštaurácií sa v súčasnosti predovšetkým snaží držať ceny a nezvyšovať ich. Niektoré reštaurácie však aj napriek zníženiu sadzby DPH boli nútené ceny jedál od 1. júla zvýšiť. Reagovali tak na sústavný nárast cien potravín, prenájmov, energií, ale napríklad aj pohonných látok. Zaujímavé je, že niektorí majitelia najmä z menších miest neboli vôbec informovaní o zmenenej sadzbe DPH. V budúcnosti bude pravdepodobne väčšina majiteľov reštaurácií nútená pristúpiť k nepopulárnym krokom a ceny zvýšiť. Jednou z príčin vysokých cien v reštauráciách je nepochybne aj vyberanie výpalného vo väčšine prevádzok podobného druhu. Tieto výdavky, ktoré si navyše podnikateľ nemôže uviesť do nákladov, zvyšujú už aj tak vysoké ceny. O týchto skutočnostiach však odmietli všetci majitelia reštaurácií hovoriť. PEKNÝ KÚT SLOVENSKA