bezplatnej Senior linky. "Telefonát sa často začína plačom," pripúšťa Irena Štromfová, autorka nápadu zriadiť v Medzinárodnom roku starších ľudí bezplatnú telefónnu linku, na ktorej by dôchodcovia mohli požiadať o radu či aspoň o vypočutie a súcit. "Je to donkichotstvo, ale ľudia to veľmi potrebujú. Sú radi, že sa im vôbec niekto venuje a že ich vypočuje," hovorí. Terajšia Senior linka na čísle 08 20 12 01 80 funguje dvakrát týždenne po dve hodiny, v pondelok popoludní a v stredu dopoludnia. Zvyšok času sa I. Štromfová venuje vybavovaniu telefonických žiadostí. V priebehu dvojhodinovej zmeny odpovie v priemere na 20 telefonátov. "Sťažujú sa najmä na bezmocnosť voči úradom, kde sa ešte stále nenaučili, že majú verejnosti slúžiť. Napríklad šesťdesiatnik bez nôh, diabetik žije na dedine so svojou 83-ročnou matkou, ale od úradu sa nedozvie, prečo mu od začiatku roku nedávajú dávku na výživu. Úrad síce nebol povinný ľuďom vopred oznámiť, že sa zmenil zákon, ale invalid napísal dva listy a za pol roka mu neodpovedali ani na jeden. Zatiaľ sa znovu zmenil zákon a opäť má nárok na dávky, ale ešte sa nedozvedel, prečo o ne najprv prišiel. Ešteže okresnou byrokraciou dokáže pohnúť asoň telefonát z ministerstva." Štromfová však pripúšťa, že konkrétna pomoc žiadateľom predstavuje len "mizivé percento" a väčšine sa môže uľaviť len "sušením sĺz" a dodaním nádeje či rady, kam je možné sa s problémom obrátiť. Ministerstvo však už teraz uvažuje, že Senior linku zachová i po tom, čo sa rok seniorov, vyhlásený OSN, skončí.
(ČTK)