BRATISLAVA (SME - am) - Predstavitelia spoločnosti Daewoo Group sa včera stretli so svojimi veriteľmi na rokovaní, ktorého cieľom bola zmena splátkového kalendára a reštrukturalizácia krátkodobého podnikového dlhu. Spoločnosť má podľa svojho vlastného vyhlásenia problémy s bežnou likviditou a na splatenie svojich dlhov bude potrebovať viac času. Aby sa firma Daewoo vyhla bankrotu, ktorý by sa mimochodom stal najhroznejšou ekonomickou udalosťou krajiny v histórii, ponúkla svojim veriteľom do záruky rôzne aktíva spoločnosti v hodnote 8,6 miliardy USD. V tejto súvislosti je zaujímavé povedať, že samotný šéf Daewoo Group Kim Woo-jong založil v prospech veriteľov svoj súkromný majetok vo výške 1,06 miliardy USD.
Daewoo, ktoré je druhým najväčším priemyselným konglomerátom v Južnej Kórei, ohlásilo začiatkom apríla rozsiahlu reštrukturalizáciu zahŕňajúcu predaj niektorých svojich divízií. Za obeť majú dokonca padnúť aj druhé najväčšie lodenice sveta, ktoré firme patria. Celkovo sa majú odpredať až dve tretiny firmy. Spoločnosť Daewoo na včerajšej tlačovej konferencii vyhlásila, že efektívna implementáciu reštrukturalizačného procesu je nemožná bez predĺženia splatnosti starých krátkodobých záväzkov spoločnosti a bez získania nových dodatočných úverových zdrojov. Krátkodobé záväzky spoločnosti so splatnosťou 1 až 7 dní majú hodnotu 5,9 miliardy USD, zatiaľ čo celkový firemný dlh je takmer 51 miliárd USD (údaje k ultimu roka 1998). Vyše 30 percent dlhuje spoločnosť zahraničným veriteľom. Reštrukturalizácia podniku sa má dotýkať predovšetkým divízie výroby automobilov, ale aj obchodnej a stavebnej divízie. Iné organizačné útvary majú byť predané alebo prevzaté zahraničnými partnermi. Zakladateľ spoločnosti Kim je pripravený aj na ďalší precedens, pričom je podľa hovorcu Daewoo pripravený rezignovať na všetky svoje funkcie a vedenie podniku chce odovzdať nezávislému manažmentu hneď po tom, čo sa postaví na nohy divízia výroby áut. Podľa riaditeľa juhokórejského úradu pre finančný dohľad Kim Sang-Hoona by mohla normalizácia autovýroby potrvať približne dva roky. Celý problém má však aj iný rozmer. Spoločnosť Daewoo Group je totiž jednou z piatich juhokórejských spoločností s maximálne diverzifikovaným portfóliom svojich činností a jej krach by vážne ohrozil celkovú hospodárskú situáciu v krajine. Vláda pritom avizovala rozsiahle ekonomické oživenie krajiny na úrovni 6-percentného rastu hrubého domáceho produktu len pred dvomi týždňami, pričom Južná Kórea mala byť jedným z mála ťahúňov oživenia ázijských trhov.