typmi škôl by až tri školy zostali prázdne. Je všeobecne známe, že školstvo má málo peňazí. V Trnave je relatívne málo žiakov, no pomerne hustá sieť škôl. Chápem síce pedagógov, že ideálny počet žiakov v triede je 15 až 20, ale keď chýbajú financie, tak musí tento stav vystúpiť na minimálne 25. Z päťsto žiakov sa tak nevytvorí dvadsaťpäť tried, ale len dvadsať. Počíta sa aj so znižovaním pracovných miest na školách," povedal Š. Bošnák. Podľa jeho slov v súčasnosti nikto otázku školstva komplexne nerieši, pretože základné školy patria pod okresné úrady, stredné školy pod krajské úrady a stredné odborné učilištia pod jednotlivé rezorty. "Keď sa všetkými typmi škôl bude zaoberať jeden kompetentný orgán, môže pristúpiť aj ku konkrétnejším riešeniam. Napríklad sa nerieši otázka vhodného rozmiestnenia škôl, v niektorej časti mesta sú až štyri nedostatočne využité základné školy, ale chýba stredná škola. V prípade potreby sa tento stav môže za 10-12 rokov zmeniť. Prevádzkové náklady na chod prebytočnej školy by sa prípadne použili na posilnenie ostatných škôl v meste," dodáva primátor. Podobné úvahy sa budú môcť realizovať až po prerokovaní reformy verejnej správy, ktorou sa v súčasnosti zaoberá vláda. "V tomto štádiu sa čaká na politické rozhodnutie. Od neho závisí, ktoré kompetencie a v akom rozsahu prejdú na obce a mestá a ktoré na regionálnu samosprávu. Rovnako je dôležité, ktoré kompetencie budú vychádzať z postavenia samosprávy ako originálne a ktoré budú na obce prenesené zo štátnej správy. To nie je možné bez finančného krytia, čo je zasa otázka novelizácie daňových a vytvorenia nových zákonov. Rozhodne by však časť zdrojov mala zostať v regióne, v ktorom sa vytvorili, časť zdrojov by mala ísť štátu a časť do ekonomiky menej rozvinutých okresov a krajov," vysvetľuje Š. Bošnák. Ako zdôraznil, musí byť presne definované, čo je vo verejných orgánoch politická funkcia a čo je administratívna funkcia, na ktorú nesmie mať akýkoľvek vplyv napríklad zmena vlády. Zároveň nevylúčil, že pri správnej realizácii prechodu kompetencií na samosprávy budú možno krajské úrady nepotrebné. Za optimálny termín nadobudnutia účinnosti reformy verejnej správy, ktorá má eliminovať aj prebytočnú byrokraciu, považuje trnavský primátor 1. január 2001. Rok a pol pred parlamentnými voľbami by mal byť rovnako dostatočný čas na zabehnutie prepracovaného systému verejnej správy.