Nebo nad Spojenými štátmi americkými budú v blízkej budúcnosti brázdiť lietadlá novej spoločnosti. Na tomto fakte by nebolo nič zaujímavé, veď aeroliniek je v súčasnosti plno, ale osoba zakladateľa priťahuje pozornosť odbornej, ako aj časti neodbornej verejnosti. Tým by totiž mal byť známy finančník George Soros, z ktorého, ako sa zdá, sa stane seriózny investor. Nové aerolínie, ktoré by od januára budúceho roku mali lietať z New Yorku do 44 miest v rámci Spojených štátov, sa zaradia medzi takzvané nízkonákladové. To však nebude znamenať nízky štandard služieb pre zákazníkov, skôr naopak. Ku štandardnej výbave lietadiel by mal patriť aj televízor pre každé jedno sedadlo. Pri výbere flotily sa asi finančný guru rozhodol podporiť európsku ekonomiku, keďže jeho aerolínie budú využívať 82 Airbusov A320 v hodnote 4 mld amerických dolárov.
Nové aerolínie, ktoré zatiaľ ešte nemajú meno, budú spoločným podnikom Sorosovho Private Equity Partners Fund, Chase Capital Partners a Weston. Cielom finančíka je dosiahnuť, aby ceny súčasných leteniek poklesli o 50 až 70 percent. Čo by však pre spoločnosti prevádzkujúce iba aerolínie mohlo znamenť začiatok konca. Kým Soros vďaka svojim fondom a iným aktivitám nepotrebuje, aby niektoré jeho činnosti prinášali zisk, môže takto ovládnuť nebo nad Amerikou. Hoci predstavitelia vznikajúcej spoločnosti tvrdia, že nechcú brať zákazníkov iným spoločnostiam, ale podporiť rozvoj leteckej dopravy v USA. Ťažko sa však dá očakávať, že spoločnosť s bezkonkurenčne najnižšími cenami nebude zaujímavá pre klientov ostatných aeroliniek. Spoločnosť bude riadiť David Neeleman, ktorý stál už pri rozbiehaní dvoch nízkonákladových aerolínií v minulosti.
G. Soros, známy vo svete ako špekulant, ktorý prevádzkuje rodinu hedge fondov, sa v poslednom čase viac začal zaujímať o reálne aktíva ako napríklad o nehnuteľnosti. Hedge fondy sa zameriavajú na vysokorizikové investície a sú otvorené hlavne pre majetnejších. Zisky z týchto aktivít mu umožňujú, aby si mohol dovoliť aktivity ako Open Society Fund alebo nízkonákladové aerolínie.
GABRIEL KÁDASI