"Taliansko s vami počíta," nechal sa počuť v nedeľu počas osláv stého výročia turínskej automobilky Fiat premiér Massimo D‘Alema. Je iróniou osudu, že rodine Agnelliových, ktorých starý otec Giovanni na sklonku uplynulého storočia spoločnosť zakladal, prišiel blahoželať práve bývalý komunista. Časy sa však menia, Fiat dáva prácu desaťtisícom ľudí, na tvorbe domáceho produktu sa podieľa štyrmi percentami a tak si aj vládnuci ľavičiari dva razy rozmyslia, či budú obraz jeho majiteľov prezentovať ako tradičných buržoáznych upírov, cicajúcich krv zdieraným proletárskym masám.
Fiat sa za sto rokov stal rozhodne omnoho viac, ako len obyčajnou fabrikou na výrobu áut. Hlava rodiny Agnelliových - Gianni - je doživotným senátorom. Rodina vlastní vplyvný denník La Stampa a sestra Susanna, ktorá je kariérnou diplomatkou, zastávala krátky čas post ministerky zahraničných vecí. Spoločnosť podporuje rôzne výskumné a charitatívne programy a, čo je azda najdôležitejšie, Gianni Agnelli je prezidentom slávneho futbalového Juve - teda turínskeho Juventusu. V metropole Piemontu - Turíne - je ostatne s menami Agnelli alebo Fiat spojené takmer všetko. A nielen v Turíne. "Medzi Talianskom a Fiatom je niečo, čo mnohí nazývajú milostnou aférou," zažartoval si počas nedeľných oficiálnych osláv G. Agnelli. "Ja by som však povedal, že je to skôr manželstvo - komplikované, hlboké, ale niekedy aj veľmi problematické."
Aj napriek európskym komerčným úspechom modelov Punto, či predtým Uno, vstupuje Fiat do 100. roku existencie s nemalými problémami. Automobilka ich pred časom chcela vyriešiť strategickým sobášom so švédskym Volvom, ktoré však stroskotalo. Ďalším problémom je otázka mužského dediča Agnelliovskej tradície. Rodinu pred dvoma rokmi zasiahla smrť 33-ročného Giovannina, syna ďalšieho z trojice súrodencov - Umberta. Giovanni najmladší, ktorý podľahol zhubnému ochoreniu, sa síce krátko pred smrťou oženil s americkou spolužiačkou Awery Howe, zatiaľ však ešte nie je isté, či sa práve ona stane pokračovateľkou rodinnej tradície. No a napokon, k smutnej bilancii prispela v nedeľu aj ďalšia veľká hviezda, reprezentujúca oddielové farby rodiny Fiat: Michael Schumacher, ktorý si okrem rozbitého monopostu z GP Británie odniesol aj zlomenú nohu. Aj napriek tomu vstupuje Fiat podľa slov Gianniho Agnelliho do 21. storočia "v ovzduší veľkých očakávaní, presne ako tomu bolo pred sto rokmi". Prispieť by k nim mala aj modifikovaná verzia úspešného modelu Punto. (jk)