Vlaky by mali odľahčiť oravské cesty od kamiónov

ŽILINA (TASR) - Sprevádzkovanie trate kombinovanej dopravy z Trstenej do Maďarska a Rakúska na úseku Trstená - Kraľovany by prinieslo Železniciam SR (ŽSR) ročne na tržbách asi 180 miliónov korún. Vyplýva to z projektu kombinovanej dopravy RO-LA (Rollen

de-Landstrasse), ktorého realizáciu pripravuje Krajský úrad v Žiline. Tento projekt by zabezpečil prepravu cestných vozidiel po železnici. Slovenská železničná sieť končí na Orave v stanici Trstená, čo je asi desať kilometrov od hranice s Poľskom. Spojenie Slovenska s Poľskom sa preto uskutočňuje výlučne autodopravou. Podľa údajov colnice v Trstenej denne cez hranice prejde až štyristo kamiónových súprav, z toho až šesťdesiat percent tranzitných, ktoré nekončia na Slovensku. To spôsobuje neúmerné zaťaženie cestnej siete, čo vplýva na bezpečnosť cestnej premávky a kvalitu životného prostredia. Realizácia projektu by okrem lepšej vyťaženosti železničnej trate Trstená - Kraľovany priniesla aj vytvorenie minimálne desiatich nových pracovných miest a zníženú dopravnú nehodovosť na oravských cestách. Jedna vlaková súprava pri 100-percentnom dennom vyťažení dokáže odľahčiť cestnú sieť o 14 000 kamiónov ročne, čo je zníženie cestnej záťaže na Orave o dvadsať percent. Výhodou pre prepravcov a majiteľov cestných vozidiel je, že za prepravu kamióna zaplatia približne rovnakú sumu, ako keby vozidlo išlo po ceste. Vodič kamióna môže vo vlaku odpočívať, odpadajú rôzne parkovacie a deponážne poplatky. Pri realizácii projektu sú nevyhnutné financie na zriadenie terminálu v Trstenej, čo si vyžiada asi deväť miliónov korún. Náklady na dotáciu prevádzky vlaku v prvom roku jeho činnosti by mali byť hradené zo zdrojov Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky. Podľa hovorcu Krajského úradu v Žiline Jána Filipa financie na zriadenie terminálu úrad nemá a termín sprevádzkovania projektu závisí aj od rokovaní s partnerskými organizáciami v Maďarsku a Poľsku. V prípade optimálneho postupu by kombinovaná doprava na tomto úseku mala začať fungovať už na jeseň toho roka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 589
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 315
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 715
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 127
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 871
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu