de-Landstrasse), ktorého realizáciu pripravuje Krajský úrad v Žiline. Tento projekt by zabezpečil prepravu cestných vozidiel po železnici. Slovenská železničná sieť končí na Orave v stanici Trstená, čo je asi desať kilometrov od hranice s Poľskom. Spojenie Slovenska s Poľskom sa preto uskutočňuje výlučne autodopravou. Podľa údajov colnice v Trstenej denne cez hranice prejde až štyristo kamiónových súprav, z toho až šesťdesiat percent tranzitných, ktoré nekončia na Slovensku. To spôsobuje neúmerné zaťaženie cestnej siete, čo vplýva na bezpečnosť cestnej premávky a kvalitu životného prostredia. Realizácia projektu by okrem lepšej vyťaženosti železničnej trate Trstená - Kraľovany priniesla aj vytvorenie minimálne desiatich nových pracovných miest a zníženú dopravnú nehodovosť na oravských cestách. Jedna vlaková súprava pri 100-percentnom dennom vyťažení dokáže odľahčiť cestnú sieť o 14 000 kamiónov ročne, čo je zníženie cestnej záťaže na Orave o dvadsať percent. Výhodou pre prepravcov a majiteľov cestných vozidiel je, že za prepravu kamióna zaplatia približne rovnakú sumu, ako keby vozidlo išlo po ceste. Vodič kamióna môže vo vlaku odpočívať, odpadajú rôzne parkovacie a deponážne poplatky. Pri realizácii projektu sú nevyhnutné financie na zriadenie terminálu v Trstenej, čo si vyžiada asi deväť miliónov korún. Náklady na dotáciu prevádzky vlaku v prvom roku jeho činnosti by mali byť hradené zo zdrojov Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky. Podľa hovorcu Krajského úradu v Žiline Jána Filipa financie na zriadenie terminálu úrad nemá a termín sprevádzkovania projektu závisí aj od rokovaní s partnerskými organizáciami v Maďarsku a Poľsku. V prípade optimálneho postupu by kombinovaná doprava na tomto úseku mala začať fungovať už na jeseň toho roka.