Lietajúci cirkus Montyho Pythona, ktorého knižné vydanie sa v slovenských kníhkupectvách stáva hitom tohto leta, sa zrodil koncom roku 1969. Dvaja anglickí komici John Cleese a Graham Chapman sa zoznámili s Američanom menom Terry Gilliam a ten zasa priviedol svojich troch anglických priateľov Michaela Palina, Terryho Jonesa a Erica Idla. Hneď prvé vysielanie rozdelilo obecenstvo na skalných fanúšikov a rovnako skalných nepriateľov. A hoci onedlho uplynie už 30 rokov, odkedy BBC odvysielala posledný diel seriálu, popularita, ale i odpor k tomuto jedinečnému žánru televíznej komédie trvá. O tom svedčí aj úspech prvého dielu knižného vydania ich scenárov Nic než slova na knižnom trhu. Pritom čítať scenáre pythonovcov je asi ako sledovať operné predstavenie bez zvuku alebo počúvať rozhlasový komentár o varení a jedení štipľavého guláša. Zo scenára si napríklad možno vytvoriť len približnú predstavu o jednej z ich najslávnejších scénok: v obchode s domácimi zvieratmi sa zákazník domáha, aby predavač uznal nepopierateľný fakt, že mu predal mŕtveho papagája. Účinok spočíva v kontraste medzi typicky maniakálnym prejavom Johna Cleesa ako zákazníka s jeho nekonečnými variáciami na tvrdenie, že papagáj je mŕtvy, a iritujúcou zaťatosťou Michaela Palina ako predavača. Okliešteným zážitkom je aj čítanie textu Piesne drevorubača z bláznivej scénky o krvilačnom holičovi bez toho, aby sme videli a počuli čoraz vydesenejší zbor, ktorý opakuje po naivne sa tváriacom Palinovi čoraz absurdnejší refrén o transvestitských zvykoch drevorubača.
Pythonovci rozbili tradičný rámec polhodinovej televíznej komédie. Ich programy nemali uzavretý dejový rámec s jasným začiatkom a koncom a chýbala im akákoľvek formálna štruktúra. Niekedy sa bez vyzvania objavila animovaná noha či ruka a vykatapultovala postavy z obrazovky alebo ich brutálne zničila, inokedy scénku zakončil svojvoľný zásah jednej z postáv. Jednotlivé skeče navzájom nesúviseli a občas sa ozval moderátor parodujúci kŕčovitú snahu tradičných programov o plynulý prechod, aby uviedol ďalšiu scénku absurdnou frázou, ktorá medzitým prešla do hovorovej angličtiny: "And now to something completely different." "a teraz o niečom úplne inom…" či ako sa hovorí v slovenských médiách "a teraz z iného súdka". Najčastejšie však jednotlivé scénky spájali krátke kreslené filmy Terryho Gilliama, ktoré boli kombináciou vizuálneho štýlu Žltej ponorky a animovanej koláže s pythonovským humorom. Okrem čara jednotlivých hereckých osobností tajomstvo úspechu - ale i škandálov - Montyho Pythona spočívalo v tom, že im nebolo nič sväté. Vo svojich scénkach parodovali štýl správania a vyjadrovania anglickej strednej a vyššej triedy, strieľali si z koloniálnych tradícií a z kultu vojnového heroizmu, z náboženských dogiem a sexuálnych noriem.
Popri štyroch televíznych seriáloch pythonovci nakrútili niekoľko celovečerných filmov. Za zmienku stojí najmä paródia na legendu o kráľovi Artušovi Monty Python and the Holy Grail (1974) a predovšetkým Monty Python‘s Life of Brian (1982). Táto svätokrádežná verzia Nového zákona vyvolala obrovské pobúrenie. Konzervatívne publikum sa napríklad nedokázalo zmieriť so záverečnou scénou filmu, v ktorej novodobý Ježiš (Graham Chapman) na kríži začne spievať bezstarostnú pesničku s optimistickým refrénom "always look on the bright side of life" (vždy hľadaj v živote to pekné) a okolití ukrižovaní zlodeji ho zo svojich krížov doprevádzajú veselým pískaním.
V druhej polovici osemdesiatych rokov sa cesty pythonovcov rozišli. John Cleese účinkoval najskôr v populárnom televíznom seriáli Fawlty Towers a potom v celovečerných filmoch. Svetovú slávu mu priniesla hollywoodska komédia Ryba menom Wanda. Terrymu Gilliamovi sa ako režisérovi podarilo prebojovať do Hollywoodu, Michael Palin je herec a vytvoril si svojský žáner humoristických televíznych cestopisov. Eric Idle pokračuje v hereckej kariére a Terry Jones je autorom moderných fantasticko-bizarných rozprávok. Niekoľko týždňov pred dvadsiatym výročím založenia Monty Python Flying Circus nádeje fanúšikov na obnovenie súboru zmarila smrť Grahama Chapmana. Chapman v októbri 1988 zomrel a jeho pamiatku si ostatní členovia súboru uctili typicky pythonovským spôsobom: zábery, v ktorých piati pythonovci spolu s plejádou známych hercov a komikov so slzami v očiach spievajú a pískajú parafrázu na pesničku z filmu The Life of Brian: Always look on the bright side of death patria k najdojímavejším a najpôsobivejším ukážkam anglického čierneho humoru.
JÚLIA SHERWOOD
(Autorka je publicistka, žije v Londýne)