BRATISLAVA (SME - ru) - Preplnenosť ubytovacích zariadení môže počas vrcholiacej sezóny pripraviť turistom prekvapenia v podobe neželaných presunov z vopred zaplatených hotelov do iných ubikácií. Vo väčšine prípadov nesie za to zodpovednosť cestovná kancelária, od ktorej závisí, v akom vzťahu je s hotelierom alebo akým systémom objednala kapacity. V tomto roku sa jednou z vrcholne preplnených lokalít stala napríklad španielska Mallorka. Nielen preto, že z Chorvátska, Grécka a Turecka sa pred tohtoročnou sezónou záujem letných dovolenkárov presmeroval viac na západ - hlavne na Taliansko a Španielsko, ale aj preto, že na Mallorke hneď v prvý júlový víkend otvorili univerziádu. Niekoľko sto turistov posielajú teraz každý týždeň na tento ostrov zo Slovenska (už nie iba z Bratislavy a Košíc, ale i zo Sliača) aj dve veľké cestovky Satur a Seneca Tours. "Hotely sú tam úplne plné. Na Mallorke momentálne nezoženiete navyše jedinú posteľ," uviedol riaditeľ Seneca Tours Zoltán Kováč. Podľa riaditeľa Saturu Dušana Muňka obidve cestovky nakúpili drvivú väčšinu kapacít na garanciu, čiže zaplatili miesta pre svojich klientov vopred na celú sezónu. Cestovka pritom, samozrejme, nesie finančné riziko, že sa jej nepodarí zaplniť nakúpenú kapacitu. Sú však aj iné cestovky, ktoré si objednali izby formou tzv. alotmentu. "V tomto prípade si cestovná kancelária kapacity nechá iba zablokovať s určitým stornotermínom. Bežne sa to tak robí. Alotment má svoje úskalia - vtedy si cestovka nikdy nie je istá, či jedného dňa nedostane telegram, že v hoteli jej už žiadne izby nedajú. Ona však tieto miesta už predala svojim klientom. Preto potom nastávajú tie prehadzovačky z hotela do hotela. Na preplnenej Mallorke sa to už deje," uviedol Z. Kováč.