a - obchody na trajektoch zostanú cestou do Calais zavreté až do polovice plavby prielivom, keď začínajú platiť ceny založené na nižšej spotrebnej dani. To isté bude platiť pre Dánov, ktorí radi cestujú do Nemecka, kde sú relatívne nízke dane. Niektorí budú platiť viac i za cestovné poplatky. Vo Švédsku zavádzajú cestovní operátori zvýšenie cien o 20 dolárov, ktoré je podľa nich nutné na kompenzáciu zvýšenia platieb aerolíniám, ktoré si zasa kompenzujú straty z predaja na letiskách.
Veľké letiská a spoločnosti prevádzkujúce trajekty neplánujú uzavrieť "bezdaňové" obchody a snažia sa presvedčiť zákazníkov, že v porovnaní s predajňami na hlavných triedach miest im ešte stále ponúkajú dobrú cenu. Tabak a alkohol už nebudú také lacné a v prípade letísk ich možno nebudú predávať vôbec. Ale letiská v Belgicku, Holandsku, Fínsku, Dánsku, Nemecku, Francúzsku, Taliansku, Španielsku a Portugalsku oznámili, že udržia cenu luxusného tovaru, ako je textil a elektronika, na úrovni spred 1. júla. Po tomto dátume si plánujú hradiť pridaný rozdiel na dani napríklad tak, že sa budú snažiť znižovať zásoby a otvárať viac obchodov. "Všetky produkty okrem alkoholu a cigariet zostanú v rovnakej cene," hovorí Philippe Gruwez, výkonný riaditeľ firmy Belgian Sky Shops, ktorá vlastní predajne na letisku v Bruseli.
Európska komisia (EK) v Bruseli však vidí postup letísk ako potvrdenie jej tvrdenia, že duty free obchody neboli nikdy ničím iným než skrytou subvenciou narúšajúcou voľnú súťaž. Tento názor zastávajú aj súperiaci cestovní operátori, ktorí nemali nikdy možnosť predávať bez cla. Spoločnosť Eurostar, ktorá prevádzkuje rýchlovlaky a pokladá sa za konkurenta leteckých spoločností na linkách do Londýna, Paríža a Bruselu, privítala koniec duty free obchodov ako príchod aspoň "vyrovnaného hracieho poľa". P. Gruwez z Belgian Sky Shops však uviedol, že ročné zisky bruselského letiska sa znížia asi o 13 miliónov dolárov. V konečnom dôsledku to môže priniesť aj zvýšenie cien leteniek a zníženie počtu pracovných miest.
(REUTERS)