V Juhoslávii uviazlo deväť našich plavidiel, ďalšie sú zablokované v iných krajinách

BRATISLAVA (SME - tv) - Na vojnu v Juhoslovanskej zväzovej republike zo slovenských podnikov azda najviac doplatila divízia riečnej dopravy Slovenskej plavby a prístavov, a. s. Bratislava (SPaP). V okamihu počiatku konfliktu boli na juhoslovanskom území .

BRATISLAVA (SME - tv) - Na vojnu v Juhoslovanskej zväzovej republike zo slovenských podnikov azda najviac doplatila divízia riečnej dopravy Slovenskej plavby a prístavov, a. s. Bratislava (SPaP). V okamihu počiatku konfliktu boli na juhoslovanskom území tlačný remorkér Poľana s konvojom siedmich tankových plavidiel, jeden plávajúci žeriav a plavidlo typu DE. V deň útoku posledne menovaná loď opustila Pančevo - miesto vykládky tovaru a spolu s posádkami remorkéra a tankových plavidiel na druhý deň ráno opustila územie Juhoslávie a uchýlila sa do rumunského prístavu Oršava. Zástupca SPaP v Belehrade kpt. Slivka bol spolu s pracovníkom plávajúceho žeriavu taktiež evakuovaný. Z toho je zrejmé, že počas celého konfliktu až dodnes je v Juhoslávii 9 plavidiel SPaP. "Okrem toho je na nižších častiach toku z dôvodu uzatvorenia dunajskej vodnej cesty blokovaných ďalších osem tankových plavidiel a remorkér Magura," uviedol pre SME riaditeľ divízie riečnej dopravy SPaP Michal Hičko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zastavenie plavby na juhoslovanskom toku Dunaja zapríčiňuje straty divízie na úrovni okolo 18,20 milióna korún mesačne. Nejde totiž iba o výpadok dodávok smerujúcich do, resp. z Juhoslávie, ale aj o zastavenie tranzitných tovarových prúdov zo Slovenska do Rumunska a Bulharska a z Rumunska do Nemecka. "Skladba ‘zamrznutého‘ tovaru je rôzna, z najväčších objemov možno spomenúť surový benzín, olovený a zinkový koncentrát, oceľ, uhlie, koks, poľnoprodukty a ropu," spresnil M. Hičko. Divízia riečnej dopravy sa snaží tieto výpadky v tržbách nahradiť zvýšenou aktivitou na hornom úseku Dunaja. Podľa M. Hička je to oveľa ťažšie ako inokedy, keďže na hornom Dunaji zostalo zablokovaných viac ako 100 plavidiel Ukrajinskej dunajskej plavby, ktoré spolu s ďalšími riečnymi transportnými spoločnosťami z Rumunska, Bulharska, Nemecka a Holandska vytvárajú obrovskú konkurenciu a často sú ochotné plávať aj za dumpingové ceny.

SkryťVypnúť reklamu

Perspektívy otvorenia dunajskej vodnej cesty závisia nielen od rýchlosti diplomatického riešenia situácie, ale aj od tempa technickej realizácie pri odstraňovaní zbombardovaných mostov z plavebnej dráhy v Novom Sade. "Nepredpokladáme, že by sa mala plavba obnoviť skôr ako počiatkom budúceho roka," dodal M. Hičko. Aj v čase státia si lode vyžadujú opateru a tým pre SPaP vznikajú stále nové náklady. Spoločnosť musí do Rumunska pravidelne posielať posádky na výmenu, aby zabezpečili funkčnosť lodných systémov a ochranu tovaru a majetku podniku. Pre vysokú výšku poistného nie je SPaP poistená proti vojnovému riziku, a tak jedinou nádejou je sľubovaná kompenzácia strát. V tomto smere už firma vypracovala vyhodnotenie strát a odoslala ho na príslušné orgány.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 781
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 064
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 820
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 476
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 4 437
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 808
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 570
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 297
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu