uálom s citom pre umenie. Muž, ktorého rímsky historik Tacitus opísal ako stelesnenie "roztopašnosti, brutality a krutosti", naplno predviedol na príklade freskami a mramorom obložených izieb paláca svoju lásku ku kráse. "Tento očarujúci palác bol obrazom Nera - predstavuje nový pohľad na umenie užívať, predvádza hry svetla, maľby a návrhy, úplne nový typ architektúry... bol to nadaný muž," hovorí archeologička Silvia Cavazziniová. Domus Aurea, ktorý získal svoje meno podľa hry svetla spôsobenej neobvyklým stvárnením okien, ktoré vydávali zlaté odblesky, podľa zlatých lístkov, ktoré pokrývali niektoré steny, a kolosálnej zlatej sochy Nera, ktorá dominovala celému komplexu, bol objavený v 15. storočí.
"Jeho význam spočíva v inováciách a tiež vo vplyve, ktorý mal na celé neskoršie umenie a jeho tvorcov," dodáva archeologička Cavazziniová. Renesanční umelci, vrátane Rafaela, Michelangela a Ghirlandaia, sa údajne spúšťali na lane do podzemia, aby študovali fresky a podzemné komnaty - a často na dôkaz zanechávali svoje mená vyryté na stenách. Rozľahlý palác, ktorý zaberal väčšinu Palatína, podľa historika Suetonia zdobilo zlato a perlorodky, a bola tam otáčavá osemhranná jedáleň, v ktorej na hostí pršali ružové lupienky a parfémy z mechanizmov ukrytých v strope. Odkrývanie a reštaurácia majú však ďaleko ku svojmu koncu - archeológovia zatiaľ objavili len 150 z asi 200 izieb, a len 32 z nich bude prístupnených turistom. "Potrebujeme asi 30 miliónov dolárov, aby sme práce dokončili," povedal agentúre Reuters profesor Adriano La Regina, podľa ktorého doterajšie náklady predstavujú 3 milióny dolárov. (REUTERS, r)