BRATISLAVA (SME - tk) - Podľa ministra dopravy pôšt a telekomunikácií Gabriela Palacku sa transformácia štátnych podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) zrealizuje v troch krokoch, výsledkom ktorých bude prevedenie vlastníctva podnikov zo štátu na územné orgány samosprávy či v prospech iného privatizátora. Tým môžu byť zamestnanecké akciové spoločnosti alebo iní záujemcovia. Prvou etapou transformačného procesu bude koncentrácia doterajších 52 štátnych podnikov do 17 preberajúcich, ešte stále štátnych podnikov. Druhou etapou bude transformácia štátnych podnikov na štátne akciové spoločnosti, ktorých akcie prejdú pod správu Fondu národného majetku. Konečnou treťou etapou bude prechod akcií na miestne samosprávy alebo predaj akcií iným záujemcom. Hlavným dôvodom tohto kroku je podľa ministra Palacku zvýšenie efektívnosti autobusovej dopravy. Túto reštrukturalizáciu iniciovalo ministerstvo dopravy preto, že nie je možné z prostriedkov štátneho rozpočtu pokryť v plnej miere vplyv realizácie výkonov vo verejnom záujme a podniky SAD sa navyše nachádzajú v situácii, keď vyčerpali vnútorné rezervy na zlepšenie situácie. Okrem zlepšenia hospodárskej situácie bude zlučovanie dopravných podnikov riešiť aj tri osobitné prípady, keď na stratové hospodárenie SAD v Partizánskom, Myjave a Levoči doplácali krajské úrady dvoch samostatných krajov. Koncentrácia znamená, že novovzniknuté podniky budú patriť jednoznačne do kompetencie iba jedného kraja. Zlúčené podniky SAD budú fungovať od 1. augusta, ministerstvo dopravy už vypísalo výberové konanie na obsadenie pozícií riaditeľov. Podľa ministra Palacku však vo väčšine podnikov k výmene riaditeľov nedôjde a koncentrácia nepovedie ani k prepúšťaniu pracovníkov.