NITRA (SME - or) - Monika nastúpila do prvej triedy základnej školy ako osemročná. Jej školskú zrelosť o rok posunul zdravotný stav, ktorý bol od narodenia poznačený telesným postihnutím po prekonaní detskej obrny. Dievčatko malo síce problémy s chôdzou a mierne narušenú motoriku pravej ruky, no rodičia po rozhovore s lekárom a psychológom usúdili, že jej bude oveľa lepšie v škole medzi zdravými deťmi. A tak prvé dni a týždne si pani učiteľka privykala nielen na Monikino postihnutie, ale aj na prítomnosť jej mamy v školskej lavici. Telesne postihnutých detí, ktoré zvládajú školskú dochádzku v prostredí so zdravými, za posledných desať rokov pribudlo. Doktor Peter Seidler, vedúci Katedry pedagogiky na Pedagogickej fakulte Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, navrhuje zriadiť od nového školského roka štúdium integratívnej pedagogiky pre učiteľov 1. až 4. ročníka základnej školy. Bolo by zamerané na otázky výchovy a vzdelávania postihnutých žiakov, ktorí sú integrovaní do bežných škôl medzi zdravé deti. Absolvent štúdia by spolu s triednym učiteľom pripravoval individuálny vzdelávací program pre postihnutého žiaka, v niektorých triedach by aj učil a predovšetkým spolupracoval s výchovnými poradcami a logopedickými poradňami. "Ak chceme postihnuté dieťa kvalitne integrovať do bežnej školy, musíme mu v nej pripraviť čo najmenej obmedzujúce prostredie," hovorí P. Seidler. "Z doterajšej praxe sa ako najlepšie ukazuje umiestnenie postihnutého žiaka do triedy s bežným vyučovaním. Keď ho dáme do triedy s určitými podmienkami, vzrastá jeho obmedzenie." Štátna skúška z integratívnej pedagogiky by absolventom pedagogických fakúlt nahrádzala rozširujúce štúdium špeciálnej pedagogiky, ktoré im umožňuje učiť v špeciálnych a integrovaných triedach základných škôl.