ZVOLEN (SME - klo) - Ak sa do dvoch mesiacov nepodarí zmeniť situáciu vo zvolenskej a. s. LIAZ , firma skončí. Takto zhodnotil pomery vo fabrike na výrobu autobusov terajší výkonný riaditeľ Peter Matúška. Na určitý čas sa problémy v závode oddialili počas Mečiarovej vlády programom obnovy vozového parku SAD. LIAZ však dodnes nevyrobil tri autobusy, ktoré si podniky SAD zálohovo zaplatili. Na ich výrobu už prostriedky nemá. Od januára spoločnosť nevypláca svojim zamestnancom výplaty. Zatiaľ im dlhuje 8,5 milióna korún. Až tento utorok sa odborári spoločnosti rozhodli vstúpiť do výstražného štrajku. Viaceré okolnosti hovoria o tom, že je už neskoro. Vlani sa k 81 percentám podniku dostala a. s. Granus Holding. Jej akcie sú na doručiteľa. Na priame otázky, kto je vlastníkom podniku, včera P. Matúška nechcel odpovedať. Isté je, že práve on ako riaditeľ banskobystrickej SAD koordinoval program obnovy autobusov v spoločnosti LIAZ. Tento program podporoval aj exminister dopravy Ján Jasovský. Údajne práve tieto dve osoby sú jednými z majiteľov majority v LIAZ-e. Matúška nechcel hovoriť ani o záväzkoch spoločnosti, kritizoval však postoj ministra dopravy G. Palacku. Ten sa pred časom pre SME vyjadril, že vláda nebude priamo podporovať výrobcov autobusov na Slovensku, ale na obnovu vyhlási výberové konanie. Vo fabrike sa zatiaľ uvažuje o výrobe asi 50 autobusov, nič konkrétnejšie pracovníci nevedia. Aj v tom prípade by z 340 ľudí prišlo o prácu 30 percent. Fabrika nemá prevádzkový kapitál na výrobu autobusov, čo je asi 110 miliónov korún, ale ani konkrétne kontrakty. Odborári žiadajú garancie, že LIAZ im mzdy doplatí a zamestnanosť v podniku sa udrží. Odhodlaní sú použiť všetky možnosti, aj ostrý štrajk. Mnohí by z fabriky chceli odísť, ale ich pohľadávky voči firme sú 60-tisíc i viac korún. Dlhodobo neplatia nájomné v bytoch, účty.