vodnej cesty sa dokončené lode nemôžu dostať k zákazníkovi. Podľa dávnejších vyjadrení Milana Kopčoka, generálneho riaditeľa spoločnosti, s odovzdaním lodí súvisia aj posledné etapové platby, ktoré sú v dôsledku tejto situácie pozastavené. Následkom je, že zo 14 tohtoročných plánovaných plavidiel bolo doposiaľ zákazníkovi odovzdané iba jediné plavidlo. Tri lode sú hotové, štvrtá bude dohotovená o niekoľko týždňov. Vo vysokom štádiu rozpracovanosti je ďalších 6 nákladných námorných lodí. Vrcholový manažment SLK spoločne s odborármi pripravil 50-bodový krátkodobý prekleňovací program s realizáciou v dvoch trojmesačných etapách trvania krízovej situácie.
Dosiaľ boli pribrzdené platby za štyri plavidlá v celkovej hodnote 24 mil. DEM, na šesť rozpracovaných lodí je potrebných ďalších 36 mil. DEM.
Podľa predstaviteľov spoločnosti by riešením bola vládna garancia alebo garancia Eximbanky. Ako však denníku SME včera potvrdil Ľuboš Mihálik, vedúci odboru koncepcie a rozvoja SLK, žiadna z garancií sa zatiaľ nenaplnila. Redukcia plánu o 20 až 25 percent má vplyv aj na zamestnanosť SLK, vedenie skrátilo pracovný týždeň na 4 dni.
Vo štvrtok minulého týždňa prebehlo na Najvyššom bulharskom správnom súde posledné pojednávanie v spore o privatizáciu 80-percentného balíka akcií lodenice v bulharskej Ruse. Konečné rozhodnutie súdu bude známe do jedného mesiaca. Nezávislý privatizačný a vyjednávací agent bulharskej Privatizačnej agentúry, konzorcium DFC, dňa 5. 8. 1998 oficálne vyhlásil SLK za víťaza verejnej súťaže. Konzorcium DFC vyzvalo SLK na rokovania o príprave kúpno-predajnej zmluvy. Bulharská Privatizačná agentúra však nerešpektovala výber uskutočnený konzorciom DFC a v rozpore s bulharským zákonom o privatizácii a pravidlami tendra vydanými DFC určila za preferovaného kupujúceho nemeckú spoločnosť Rousse Shipyard Beteiligungsgesellschaft GmbH, ktorá sa spolu s SLK zúčastnila na verejnej súťaži. Keďže na následnú námietku SLK zo dňa 14. 9. 1998 Privatizačná agentúra neodpovedala, SLK podali žalobu na Najvyššom súde v Bulharsku na postup agentúry. Zároveň bola podaná žaloba na Mestskom súde v Sofii s požiadavkou na náhradu vzniknutej finančnej škody. Túto SLK vyčíslili na 320-tisíc USD a zahŕňa náklady na expertízy, poradenské služby, vycestovanie a ostatné režijné náklady. Pojednávanie na Mestskom súde sa podľa Ľ. Mihálika uskutoční až po oznámení rozsudku Najvyššieho súdu.
Na otázku denníka SME, či majú SLK v prípade pozitívneho súdneho rozhodnutia dostatok prostriedkov na zaplatenia 80-percentného balíka akcií odpovedal Ľ. Mihálik slovami, že i keď je situácia zložitá, peniaze dokážu získať.