Nórska priemyselná skupina Norsk Hydro a štátna ropná spoločnosť Statoil získali kontrolný podiel nad spoločnosťou Saga Petroleum, čím definitívne odstavili svojho rivala v akvizičnom boji, francúzsku spoločnosť Elf Aquitaine. Pripravovaná akvizícia je však trpkým víťazstvom pre nórsku minoritnú centristickú vládu, ktorá sa snažila udržať Sagu v správe nórskeho podniku napriek varovaniam opozičných strán, podľa ktorých vláda takýmto počínaním mohla z dlhodobého hľadiska odradiť zahraničných investorov. Po finalizácii akvizície by mala spoločnosť Hydro vo firme Saga spravovať 75-percentný podiel, kým 25 % získa spoločnosť Statoil.
WIENERBERGER KUPUJE GENERAL SHALE
Rakúsky výrobca stavebných prvkov Wienerberger získa za 260 mil. USD od spoločnosti Etex/Marley, najväčšieho producenta tehál v USA - General Shale, ktorý má v ôsmich amerických štátoch 25 výrobných závodov. General Shale kontroluje 12 % amerického trhu. Operácia si ešte vyžaduje schválenie príslušnými úradmi a mala by sa uskutočniť v júli tohto roka. Wienerberger ako najväčší výrobca tehál na svete po akvizícii posilní svoje postavenie a zároveň získa prístup na americký trh.
SPOR O LODIARSKY PODNIK SA OBNOVIL
Guvernér Primorského kraja Jevgenij Nazdratenko včera otvoril nové kolo boja so zahraničnými investormi o najväčšieho ruského lodného prepravcu Far Eastern Shipping Company (FESCO). Podľa informácií agentúry Reuters guvernér požiadal bezpečnostné sily o overenie, či významný britský investor legálne kúpil akcie firmy. Spory medzi zahraničnými investormi a vedením podnikov alebo politikmi sú v podstate bežnou záležitosťou od kolapsu komunistického režimu v Rusku a riadenie firiem je jednou z oblastí, ktorá vyžaduje zlepšenie. Boj o kontrolu nad lukratívnou lodiarskou spoločnosťou teda podstavil J. Nazdratenka proti zahraničným investorom, ktorí vo FESCO vlastnia 41 percent.
VOLKSWAGEN CHINA BUDE VYRÁBAŤ „FAMILY CAR“
Firma Volkswagen China (VW) dostala povolenie na konštrukciu nového malého vozidla. Auto, ktoré ešte nemá meno, jestvuje len v prísne dôverných náčrtoch. Avšak „family car“, ako sa neoficiálne vozidlo volá, sa má začať vyrábať v roku 2003 a predpokladá sa, že bude mať mnoho spoločných znakov s typom Polo alebo Golf. Bude stáť okolo 12 000 dolárov (100 000 jüanov). Najviac predávané vozidlo VW v Číne Santana stojí 130 000 jüanov, čo je desaťročný príjem Číňana. Dve tretiny vozidiel v tejto krajine patria úradom, firmám a taxislužbám. (SITA, TASR)