Európska investičná banka poskytne úver železniciam, najprv však ich dlhy musí zaplatiť štát

BRATISLAVA (SME - dd) - Európska investičná banka by mala v blízkom čase poskytnúť Železniciam SR úver v objeme 100 mil. EUR. Vláda bude pritom ochotná dať na tento úver štátnu garanciu. Tieto peniaze sa použijú na reštrukturalizáciu úverov a konsolidáciu

železníc. „Podmienkou udelenia tohto úveru však je, že železnice do piatku, lepšie však do štvrtku predložia základný funkčný model svojho fungovania,“ povedala ministerka financií Brigita Schmögnerová. Podľa dostupných informácií by v prípade pozitívneho ohlasu EIB mohli železnice získať tento úver na 15 rokov za úrokovú sadzbu LIBOR plus 0,25 %.

Medzi najviac problémové oblasti patria pri železniciach na Slovensku úhrady strát za výkony vo verejnom záujme. Tie sa už niekoľko rokov aj napriek rastu nákladov ŽSR nezvyšujú. „Zostaví sa medzinárodná skupina expertov, ktorá presne určí, aké by mali byť tieto úhrady. Vláda sa ešte pred jej vymenovaním zaviaže, že bude rešpektovať jej závery a všetky vyčíslené záväzky uzná v plnom rozsahu,“ povedala ministerka financií B. Schmögnerová. Ako upresnila, ak sa preukáže, že už v minulosti mali byť platby štátu vyššie, vláda ich zaplatí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu, že presná výška týchto záväzkov bude známa až v priebehu niekoľkých mesiacov, nedávno sa objavili niektoré prvé odhady dlhov štátu voči ŽSR. Ako pred troma mesiacmi vyhlásil riaditeľ ŽSR Anton Egyed, podľa ich analýz dlhuje štát železniciam už 11 mld Sk. Toto číslo pritom vyjadrovalo stav z konca roka 1998, a preto to dnes môže byť už viac. Len za minulý rok sa totiž tento dlh zvýšil o 3,4 mld Sk.

Vyriešenie vzťahu medzi ŽSR a štátom však nie jediná podmienka, ktorú si EIB kladie pri poskytnutí úverov železniciam. Medzi ne patria nepopulárne opatrenia ako zvýšenie železničných taríf či zníženie počtu zamestnancov. Tržby z osobnej dopravy by sa tak mali zvýšiť zo súčasnej úrovne 16 % nákladov do roku 2002 na 30 % a do roku 2004 na 50 % nákladov. ŽSR majú zredukovať stratové trate a zatvoriť niekoľko nákladných železničných staníc. Rovnako by mali odpredať časť vagónov, ktoré sa málo využívajú. Ďalšou požiadavkou banky je transformácia ŽSR zo štátneho podniku na akciovú spoločnosť so stopercentnou účasťou štátu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 581
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 302
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 113
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 332
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 918
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 400
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu