prechodu na deväťročnú základnú školu. Úrady umožnili prijať na stredné školy viac žiakov, ako mali. Napríklad vlani malo z 80-tisíc ôsmakov postúpiť 26 500, v skutočnosti prijali 40 649. V 9. ročníkoch podľa analýzy, ktorú ministerstvo predložilo parlamentnému výboru pre vzdelanie, ostalo 35-tisíc namiesto 52-tisíc žiakov. V tejto súvislosti nás upozornili viacerí riaditelia na nesúlad čísel. Podľa nich "sa stratilo" vyše 4500 žiakov a vyslovili obavy, že títo žiaci boli dodatočne prijatí na stredné školy. Ako pre SME uviedla hovorkyňa ministerstva školstva Magdaléna Sedláčková, rozdiel predstavujú tí žiaci, ktorí prepadli a opakovali ôsmy ročník. Hoci sa ich počet môže zdať vysoký, zodpovedá dlhodobému, asi 5-percentnému podielu z populačného ročníka. Aby v dôsledku nižšieho počtu stredoškolákov nemuselo dôjsť k prepúšťaniu kvalifikovaných učiteľov (okrem dôchodcov), ministerstvo navrhlo opatrenia, ktoré by mali minimalizovať nadbytočnosť učiteľov. Triedy by sa mali deliť na menšie, respektíve na viac skupín. Nesmú však vzniknúť požiadavky na zvýšenie štátneho rozpočtu, takže nové výkony sa musia zaplatiť z pridelených mzdových prostriedkov. Ďalšou možnosťou je zníženie úväzku učiteľom, pre ktorých nebude mať škola dostatok vyučovacích hodín. So snížením však musí učiteľ súhlasiť, lebo úmerne sa mu znižuje aj tarifný plat, takže cenou za to, že bude môcť pracovať, bude nižší príjem.