Múr nárekov, Chrám Božieho hrobu a Skalný dóm, to sú najposvätnejšie miesta pre tri svetové náboženstvá - judaizmus, kresťanstvo a islam - ktoré stoja veľmi blízko seba v jeruzalemskom Starom meste. Historické posvätné jadro Jeruzalema však dlho nebolo miestom, kde sa veriaci stretávajú pri modlitbách, ale práve naopak, miestom, ktoré bolo treba "brániť pred tými druhými, neveriacimi". Všetky tri posvätné miesta navštívil v pondelok tibetský duchovný vodca dalajláma žijúci v exile, ktorý v Jeruzaleme hovoril aj o tom, že rôznorodosť náboženstiev je potrebná, aby mohli ponúknuť uzdravenie rôznosti ľudí a národov žijúcich vo svete.
Dalajláma najskôr s hnedo-bielou jarmulkou na hlave vyslovil modlitbu pri Múre nárekov, najposvätnejšom mieste židov, a do jednej zo štrbín medzi kameňmi pripevnil biely šál. V sprievode ochranky potom prešiel k budove izraelského ministerstva pre náboženské záležitosti hneď oproti, kde ho prijal najvyšší aškenázsky rabín Jisrael Meir Lau. V islamskom areáli navštívil mešity Al Aksá a Skalný dóm, no tam mu nebolo dovolené modliť sa, ani sa mu nedostalo prijatia u správcov svätýň. Dalajláma navštívil aj Chrám Božieho hrobu, kde sa spoločne fotografoval s kňazmi oblečený v čiernom dlhom kňazskom odeve. "Ľudské bytosti musia v prvom rade iné ľudské bytosti považovať za svojich bratov a sestry, rozdiely vyplývajúce z ideológie, systému a národnosti musia byť druhoradé," povedal pred novinármi.
So žiadnymi izraelskými predstaviteľmi sa dalajláma oficiálne nestretol - Čína, ktorá má v súčasnosti v rukách správu Tibetu, údajne dala najavo, že by si to neželala. No dalajláma uviedol, že sa tým necíti byť dotknutý. "Moja návšteva je čisto duchovná. Nikdy som nechcel ľuďom spôsobovať problémy," povedal.
Predtým v nedeľu na konferencii predstaviteľov židovských, moslimských, kresťanských, hinduistických a šintoistických veriacich sa hovorilo aj o tom, že budhistický duchovný prišiel na Blízky východ s myšlienkami, ktoré pomôžu obyvateľom tohto komplikovaného regiónu nachádzať spoločnú reč. "Najlepší spôsob riešenia problémov v dlhodobej perspektíve je nenásilie," povedal dalajláma.
Tibetský duchovný vodca sa vyjadril aj k špekuláciám o mystickom význame prelomu tisícročí: "Ak očakávame od nového tisícročia, že samo osebe nám svojím príchodom prinesie šťastnejšie dni, je to len ilúzia. Ak sa chceme tešiť na niečo v novom storočí, musíme sa na to patrične pripraviť," povedal. Naša budúcnosť závisí od toho, aká bude miera ľudskosti v nás, dodal. (kl)