Tridsať štvrtákov jednej z novozámockých základných škôl má hodinu slovenského jazyka. Píšu diktát a učiteľka si všíma, že zopár dievčat sa v laviciach mrví, nevedia si v nich nájsť miesto. Počas školského roka dievčatá tak povyrástli, že školské lavice sú pre ne primalé. Tento jav si učitelia začínajú u žiakov všímať okolo jedenásteho roku a súvisí s pubertou. Chlapci v telesnom vývine dievčatá dobehnú až v 13.-14. roku. Sedenie žiakov v laviciach, čo je ich trvalá pracovná poloha, lekári považujú za ťažkú činnosť. M. Koldeová, docentka Katedry zoológie a antropológie Fakulty prírodných vied Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, na nitrianskej konferencii Škola a učiteľ v treťom tisícročí predostrela výsledky výskumu, ktorý ukazuje vplyv školskej lavice na telesný vývoj žiakov. Výskum, ktorý sa robil na základných školách Novozámockého okresu, ukázal veľmi nepriaznivý stav. Pritom nesprávna poloha sedenia má za následok zhoršovanie zraku detí či ochorenia chrbtice. Pri experimente, keď dievčatá sedeli v laviciach, ktoré im vyhovovali výškou, sa ukázalo, že ich aktivita bola oveľa vyššia ako pri sedení v malých laviciach. Takmer 450 účastníkov učiteľskej konferencie, ktorá bola rozdelená na štyri sekcie, sa zaoberalo vplyvom multimédií vo vzdelávaní, prípravou pedagóga pre tretie tisícročie, výchovou a vzdelávaním v Európe v treťom tisícročí a vplyvom ekonomiky pri riadení školstva. G. Švejda z Juhočeskej univerzity v Č. Budejoviciach, ktorý viedol sekciu multimédiá vo vzdelávaní, konštatoval, že treba zvýšiť tlak na humanizáciu vzdelávania. "Výpočtová technika za posledné roky spôsobila, že pre deti sa úplne zmenil typ kladného hrdinu," hovorí G Švejda. "Účelom pedagogiky budúcnosti by však nemali byť zákazy, ale metodika, ktorá by študentov naučila rozlíšiť obsah informácií." (or)