lavy naspäť do Anglicka aj s tzv. čiernou skrinkou z lietadla. Sprevádza ich aj jeden z našich odborníkov podieľajúcich sa na objasňovaní havárie. "Pokiaľ bude čierna skrinka v poriadku a budú v nej zaznamenané všetky potrebné údaje, výsledok sa dá očakávať najneskôr do týždňa. Komisia má k dispozícii aj videozáznamy. Kým nie je všetko objasnené, žiadna komisia nepovie, čo mohlo byť príčinou nehody," hovorí riaditeľ leteckých dní SIAD Štefan Gombík. Zo začiatku sa objavili špekulácie, že príčinou nehody mohli byť nevhodné poveternostné podmienky - silný nárazový vietor. Na predpovednej stanici Slovenského hydrometeorologického ústavu na bratislavskom letisku však namerali v nedeľu vietor od osem do desať metrov za sekundu, nárazy dosahovali podľa oficiálnych údajov maximálne trinásť metrov za sekundu. "Nárazy neboli také, aby mohli výrazne ovplyvniť lietanie. Navyše piloti s vetrom okolo desať metrov za sekundu rátali, pretože taká bola aj predpoveď. Takým strojom by spomínaný vietor nemal prekážať. Nepríjemnosti by mohol spôsobiť jedine vzdušný vír, ale pri sólo lietaní nemal byť veľmi z čoho," vysvetlil pracovník stanice na letisku. Faktom ale je, že po páde lietadla Hawk 200 boli z programu leteckého dňa vylúčené letové ukážky všetkých ľahkých typov lietadiel. Jeden z odborníkov odmietol špekulovať o možných alternatívach nehody: "Alternatív môže byť toľko, že by nám nestačili ani prsty na rukách na ich spočítanie." Podľa neho piloti vnímajú poveternostné podmienky takisto ako vodiči: "Bežný šofér prispôsobí jazdu stavu vozovky a nemyslím si, že by to vo vzduchu jeden z najlepších pilotov nevedel."