Minister dopravy Gabriel Palacka v piatok uviedol zvolenský Liaz, výrobcu autobusov Granus, ako negatívny príklad narábania s obmedzenými prostriedkami vyčlenenými ministerstvom dopravy na obnovu vozidlového parku podnikov SAD. Zdôraznil, že Liaz napriek preddavku od SAD nedodal deväť autobusov. Môžete povedať, aké problémy zapríčinili porušenie zmluvných vzťahov?
"Nie je to celkom tak. My sme dodávali autobusy na základe dodávateľsko-odberateľských zmlúv, pričom preddavok zo strany odberateľa bola určitá forma, ktorou nám vyšli podniky SAD pri výrobe a dodávke vozidiel v ústrety. Celkovo sme dodali v minulom roku viac ako 60 autobusov.
Tých deväť autobusov už dnes nie je presné číslo. V súčasnosti sme podľa plánu nedodali tri kusy Granusov, tu sme sa však dohodli s odberateľmi. V žiadnom prípade sa dopravcom neotáčame chrbtom a autobusy dodáme.
Zatiaľ sme sa so SAD dohodli, že v prípade problémov z našej strany budeme znášať následky v plnej miere. Je tu možnosť vrátenie peňazí vo forme splátok."
Ako ste prijali vyjadrenia ministra Palacku, že rezort dopravy je zodpovedný za bezpečnosť dopravy, a nie za podporu domácich výrobcov autobusov?
"Otázka týkajúca sa programu obnovy má dve časti. Ide o dovoz autobusov v rámci clearingového vyrovnania medzi Slovenskom a Českou republikou a výrobu domácich vozidiel. Som presvedčený, že tento projekt splnil svoj účel a SAD dostala celkovo viac ako stovku nových autobusov. Myslím si, že tento rok taký podnet chýba. Akceptujem, že v popredí by mali stáť dodávateľsko-odberateľské vzťahy, tak ako to povedal aj minister Palacka, v rámci ktorých nevystupuje do popredia otázka podpory domácich výrobcov, no i napriek tomu si myslím, že v tejto zložitej dobe by mal každý štát prihliadať na určitú formu podpory domácej produkcie.
Liaz Zvolen sa bude naďalej uchádzať o dodávky autobusov Granus pre podniky SAD. V tomto roku plánujeme vyrobiť a dodať 60 až 70 autobusov. Cena jedného autobusu Granus je 3,1 mil. Sk, čo je o 200- až 300-tisíc korún menej ako cena českej Karosy."
Z akých dôvodov ste sa omeškali?
"Trápi nás najmä nedostatok finančných zdrojov na udržiavanie výroby. Problematika financií je však viazaná na odbyt a odber autobusov so strany SAD." TOMÁŠ KUČA