vrtuľou. Čakalo sa najskôr na posádku - Aleša Kubíčka, majiteľa rovnomennej brnianskej firmy, ktorá blankytne modrú krásavicu pre košickú spoločnosť Reprox skonštruovala, a jeho kolegu Michaela Suchého. Na Slovensku totiž zatiaľ nikto nemá vodičský preukaz na tento dopravný prostriedok. Dokonca ani pilot - inšpektor Rudolf Tarasovič z Leteckého úradu v Bratislave. A ten už teda držal v ruke "knipel" kadejakých lietadiel. Najsmutnejší bol azda Peter Cacara, majiteľ firmy Reprox, a tým aj vzducholode, ktorá mala byť hlavnou atrakciou 6. medzinárodnej balónovej fiesty. Volkswagen s brnianskou poznávacou značkou však predsa len zaparkoval na letisku. Podľa technických parametrov vzducholoď môže vzlietnuť len pri rýchlosti vetra 4 metre za sekundu. "Ono to funguje v princípe ako balón. Naplní sa vzduchom, ktorý sa ohrieva horákmi. Akurát, že ju poháňa motor, ktorý vyvinie maximálnu rýchlosť 20 kilometrov za hodinu. Čiže niet sa čoho obávať," prízvukuje Tomáš Shrbený z Úradu pre civilné letectvo Českej republiky. Technik-inšpektor Víťazoslav Edelstein z Leteckého úradu precízne zaznamenáva na kameru vybavenie kabíny, prípravu vzducholode na jej premiéru. Nafukovanie kolusu dlhého 38 metrov a vysokého 14,5 metra trvá aj výkonnému ventilátoru dobrých dvadsať minút. Dva mohutné plamene z horákov ohrievajú vzduch v jeho útrobách. Aleš naštartuje motor, vrtuľa za chrbátmi posádky sa roztočí. Je 20 hodín 13 minút. Ladná obluda sa pomaly vznáša k nebu. Tesne pred zotmením ako ľahké páperie sadá na zem. Prvú slovenskú vzducholoď pokrstia v sobotu počas dňa detí v košickom aeroklube.
MIKULÁŠ JESENSKÝ