Režisér R. Altman sa v thrilleri Perníkový dedko pohybuje vlhkým pološerom

Najskôr k slovenskému názvu filmu: Perníkový dedko (USA ‘97, v slovenských kinách od konca mája‘99) nepokladám za najšťastnejší. Originálny názov Gingerbread Man síce skutočne označuje "muža z perníka" (v daných dejových súvislostiach skôr figúrku či ...

Najskôr k slovenskému názvu filmu: Perníkový dedko (USA ‘97, v slovenských kinách od konca mája‘99) nepokladám za najšťastnejší. Originálny názov Gingerbread Man síce skutočne označuje "muža z perníka" (v daných dejových súvislostiach skôr figúrku či panáčika), rozhodne však nejde o nejakého milého sladučkého dedka. Titul, ktorý vznikol pravdepodobne zlým prekladom českého názvu ("dědek" nie je žiaden dedko) zvádza k predstave, že pôjde skôr o rodinnú komédiu ako o temný thriller v štýle film noir. Takže pozor: ak chcete so školopovinnými ratolesťami zakončiť nedeľné popoludnie v lunaparku príjemným relaxom v prítmí kinosály, návštevu tohto "dedka" radšej vynechajte, mohol by vám pekne zabrnkať na nervy. Keď sa filmár formátu Roberta Altmana (Hráč, Prestrihy, MASH) rozhodne prvý raz v živote pre taký spotrebný, kasový žáner, akým je klasický thriller, prirodzene očakávame, že to, čo vznikne, nakoniec až také klasické zasa nebude. V istom zmysle Altman tieto očakávania splnil: nedostatok (na thriller) krvavých násilností, výbuchov, streľby, kaskadérskych kúskov a sexuálnych scén vynahrádzajú (na thriller) nezvyčajne majstrovsky komponované, artistné zábery fascinujúcich exteriérov a interiérov príbehu, ktoré spolu s mimoriadne presne gradovanou, exoticky tajomnou hudbou Marka Ishama vytvárajú sugestívnu čarovnú atmosféru. Režisér a jeho kameraman Changwei Gu naplno využili okolnosť, že sa príbeh odohráva v čase blížiaceho sa hurikánu, ktorý sa ohlasuje neznesiteľným letným dusnom, dlhým výdatným dažďom a prítmím, aby vypukol v besnenie živlov, ktoré sprevádza záverečné besnenie ľudských vášní. Modravo striebristá polotma rozihráva tajomný tanec tieňov, v ktorom predmety v dome dostávajú fantastické obrysy a príroda vonku chápadlá ľudožravého zvieraťa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podobne Altman stajomňuje postavy príbehu: kamera pristihuje ľudí, pohybujúcich sa v okolí hlavného hrdinu - špičkového advokáta Ricka Margrudera (Kenneth Branagh) pri zamyslenom, sústredenom a nepreniknuteľnom výraze. Vytvára tak atmosféru záhadného sprisahania. Keďže je od začiatku jasné, že nič netušiaci Rick nie je subjektom, ale manipulovaným objektom niečej hry, ktorej zmysel sa odkrýva len postupne a pomocou drobných náznakov, v jednej chvíli to vyzerá, akoby bol vo filme použitý princíp "vražda v Orient exprese". Totiž, že všetci, ktorí Ricka obklopujú (nech už ide o vernú asistentku z kancelárie, kamaráta súkromného detektíva, záhadnú cudzinku, jej nebezpečného otca, bývalú manželku a ďalších), vzájomne spolupracujú na jeho zničení. Altman sa pohráva s falošnými stopami a o logiku deja sa príliš nestará. Významné motívy často ustupujú iným a strácajú sa. Bez vysvetlenia zostáva motív tajomnej tlupy divých starcov, na ktorej čele stojí "perníkový dedko" Dixon Doss (Robert Duvall). Je to náboženská sekta? Nakoniec sa o nej nedozvieme nič. Tak ako sa nedozvieme nič o živote Dossa.

SkryťVypnúť reklamu

Ale to všetko by nám neprekážalo, keby majster priviedol príbeh k dychberúcej záverečnej scéne s intelektuálnou pointou. Tu je však, žiaľ, najväčšia slabina Altmanovho filmu. O strhujúcom závere nemôže byť reč: kŕčovito nakašírovaná a zdĺhavá bitka na starej lodi zakončená smrteľným zásahom zo signálnej pištole bola ako z "inej opery". A pointa? Na konci labyrintu prízračných obrazov, veľavravných náznakov, fantómových motívov stojí celkom jednoduchá, prízemná príčina: túžba po dedičstve. Jej "odhalenie" sa podobá na krkolomné pointy televíznych detektívnych seriálov, keď sa kráti minutáž a scenárista musí so všetkým rýchlo skoncovať: naraz sa zjaví stratený závet, vynorí sa odborník na ceny vzácnych drevín a z neba spadnú skutočnosti, ktoré divák nemohol predpovedať ani náhodou. A ako si potom pripadá ten divák, škoda hovoriť.

SkryťVypnúť reklamu

MARTINA ULMANOVÁ

(Autorka je filmová a

divadelná kritička)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 486
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 159
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 698
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 731
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 009
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 411
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 763
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 521
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu