, ako si predstavuje kresbu. Chcel ho prispôsobiť na svoj obraz. Aj týmto príkladom sa na medzinárodnej konferencii o mimoriadne nadaných deťoch snažil rodičom a odborníkom profesor Miron Zelina z Pedagogickej fakulty UK vysvetliť, ako by mali s nadanými deťmi pracovať.
Ako sme na tom na Slovensku s vyhľadávaním mimoriadne nadaných detí?
"Identifikácia mimoriadne nadaných detí je na Slovensku zlá. Ešte pred niekoľkými rokmi sme sa snažili, aby pedagogicko-psychologické poradne na podnet učiteľa identifikovali dieťa, ktoré sa javí ako mimoriadne nadané. Chceli sme o nich urobiť prehľad. V niektorých okresoch sa to realizovalo, no ďalej sa s nimi nič nedialo, a tak celý projekt zanikol. Pre poradne to bola zbytočná robota a prestali to robiť."
Dá sa určiť, v akom veku možno hovoriť, že ide o talent?
"Tzv. genetickí jedinci sa prejavujú veľmi skoro. Sú to deti, ktoré už v troch, štyroch rokoch vedia čítať, počítať. U iných detí sa nadanie prejaví až napríklad v školskom veku, pre športové talenty je rozhodujúci vek deväť až trinásť rokov, umelecké sklony sa prejavia ešte neskôr. Nemožno jednoznačne určiť vek, v ktorom by sa spravidla talent naplno prejavil."
Ak trojročné dieťa vie čítať a písať, je to už signál, že ide o talent?
"Nie, tieto schopnosti ho ešte nepredurčujú, že bude zaradené medzi talenty. Môže ísť iba o dobrú pamäť a predstavivosť."
Pri akej výške IQ označí psychológ dieťa za talent?
"Dieťa, ktoré dosiahne IQ nad 130, je nadané všeobecne. Zisťuje sa to najmenej dvoma až troma testami, ktoré obsahujú najmenej po päť až jedenásť položiek na získavanie druhov inteligencie."
Tieto deti mávajú často osobnostné problémy, hovorí sa, že len máloktoré z nich dokáže byť šťastné. Je to pravda?
"Prax to naozaj potvrdzuje. Dieťa rokmi postupne nadobúda vysoké sebavedomie, uvedomuje si, že je iné a ostatných začne podceňovať. Tí sa k nemu začínajú správať agresívne, nepriateľsky a ono to citovo neunesie. Buď sa aj ono začne správať k okoliu agresívne, alebo sa snaží odreagovať iným spôsobom. Máme aj prípady narkomanov. Dieťa, talent, ktoré je osobnostne rozhárané, si jednoducho jedného dňa povie, načo mi to vlastne všetko je, že veľa viem, keď nedokážem byť šťastný."
Čím sa tomu dá predísť?
"U týchto detí treba cvičiť sebapresadzovanie, naučiť ho kamarátiť sa aj s inými deťmi. To sú veľmi zložité veci."
Bol som talent, ale vyliečil som sa. Stávajú sa aj takéto prípady?
"Áno, stáva sa to. V slovenskej spoločnosti je veľmi silný tlak po konformite. Žiak či študent je v škole odmeňovaný za to, že je priemerný, a on si začne uvedomovať, že takto je mu vlastne dobre."
Možno talent aj udupať?
"Áno, napríklad v škole to môže urobiť učiteľ. Žiak príde na strednú školu, učiteľ vie o jeho nadaní a naschvál povie, no tak my ti ukážeme, ako si nadaný. Skús toto a dokáž toto a začne ísť po ňom. Takto dokáže talent doničiť."
JARMILA HORÁKOVÁ