učiteľovi, zapálenému pre astronómiu. Pri jednej z voľných debát na školskom výlete zistil, že Matúš, ktorý sa ináč javí ako nezvládnuteľný pubertiak, má v istých oblastiach hlboké vedomosti. Učiteľ však hneď rodičov upozornil, že on sám vôbec nevie, čo by so synom mali robiť, aby sa jeho talent rozvíjal. Medzinárodná konferencia o realizácii potenciálu nadaných detí, ktorá sa uplynulý víkend konala v Bratislave, naplno ukázala strasti a slasti života nadaných detí v spoločnosti, v rodine, v škole. Holandský profesor Franz Mönks, prezident Európskej rady pre vysoké schopnosti, zdôraznil, že za posledné roky v Európe stúplo povedomie o podporovaní nadaných. Na Slovensku nadané deti tvoria asi štyri percentá z populácie, presná štatistika však neexistuje. Tieto deti si podľa odborníkov vyžadujú špeciálne výchovno-vzdelávacie postupy, ktoré im klasická škola v dnešných podmienkach nevie a nemôže poskytnúť. Vyznačujú sa charakteristickými znakmi, ktoré potvrdzujú špecifickosť ich vývoja. Majú nadpriemerne vysokú úroveň všeobecných rozumových schopností, často v kombinácii s výrazne vyhranenými záujmami a schopnosťami v špecifickej oblasti. V osobnostnej sfére sa však u nich veľmi často prejavuje zvýšená zraniteľnosť, emocionálna a sociálna nevyrovnanosť, uzavretosť až neprístupnosť. Sú perfekcionisti, kritickí aj sebakritickí, ťažšie prispôsobiví. Vyhľadávajú skôr kontakt so staršími deťmi alebo s dospelými. V školskom roku 1994/95 vznikla v Bratislave prvá Škola pre mimoriadne nadané deti, ktorú založila PhDr. Jolana Laznibatová. Dnes ju v desiatich triedach navštevuje 140 žiakov. Na základe projektu alternatívnej výchovy a vzdelávania vznikli pred dvoma rokmi prvé ročníky v Nitre, Košiciach a v Rimavskej Sobote, neskôr v Prešove a Ružomberku. Celkovo ich navštevuje 135 mimobratislavských žiakov.