h autorov, je Martin Bendik.
m Nie je príliš odvážne rozhodnúť sa pre takýto titul na mimobratislavskej scéne?
"Ide o pokračovanie dramaturgickej línie, ktorú som spoluvytváral v banskobystrickej opere pred dvoma rokmi. Z menej známych diel známych autorov sa tu hral Aroldo, Favoritka či Luisa Miller. Podľa mňa banskobystrická opera urobila najvýraznejší kvalitatívny krok spomedzi všetkých operných scén u nás od roku 1989."
m Myslíte si, že ten krok je výraznejší ako kroky, ktoré urobila opera SND?
"Áno, dnes je to jasne vyprofilovaná scéna."
m Verdi má oveľa populárnejšie tituly ako Ernani. Prečo ste si vybrali práve tento titul?
"Už pred dvoma rokmi som uvažoval o uvedení tohto diela, ale nebolo to možné pre politickú konšteláciu. Ale v tomto čase to má naozajný zmysel robiť. Pretože samotný žáner opery, aj tento titul je o ideáloch, ktoré dnešným ľuďom veľmi chýbajú."
m Chcete v súčasnosti hovoriť o víziách?
"Môj výklad diela hovorí o víziách, ideáloch, ktoré sa stretnú s reálnym životom. Pred takými desiatimi rokmi sme uverili, že pravda a láska zvíťazia nad lžou a nenávisťou."
m Nie je to dnes trochu oneskorené?
"Hoci tieto ideály akosi vyprchali, v opere zostali. Myslím si, že i preto ľudia prijímajú štylizáciu opery, pretože potrebujú ideály."
m Tento projekt sa však môže skončiť po premiére občasným uvedením diela. Je tu zaužívaný názor, že takéto tituly nie sú pre diváka veľmi príťažlivé.
"Nemali by sme robiť ,len` premiéry, ako je to dnes bežné, ale ,udalosti`. Premiéra by mala byť niečím, na čo sa nedá zabudnúť. A toto dielo má na to všetky predpoklady. Opernú réžiu chápem ako výtvarnú metaforu. Výtvarne uvažujem a myslím si, že s výtvarníkom Jurajom Fábrym sme si porozumeli. Aj vďaka kostýmovej výtvarníčke Marine Havranovej sa nám podarilo vytvoriť dramatické výtvarné divadlo."
m Spomínate známe mená Juraj Fábry, Marina Havranová. Ale v opere sú dôležití tí, čo hrajú a spievajú. Uvažovali ste aj o iných ako banskobystrických operných spevákoch?
"Podarilo sa mi získať veľmi dobrých spevákov, v postave Ernani sa predstaví Oleg Šapovalov i Stanislav Matis, v postave Elvíry Mária Tomanová i Ljuba Sharnina. Pani Sharnina má angažmán v tejto opere od januára. Dirigentom je Pavol Tužinský, s ktorým som už viackrát spolupracoval."
m Nie je to iba premiérový titul? Myslíte si, že je možné zaplniť hľadisko banskobystrického divadla aj po premiére?
"Vo svete sa Ernani hráva úplne bežne. To iba u nás existuje určitá obava z niečoho neznámeho. Preto platí úzus, že v jednej sezóne sa môže hrať iba jeden neznámy titul. Podľa mňa však nie je problém v návštevnosti, tá záleží na kvalite a samotnej výpovedi. Škoda, že na premiére už nebude sedieť môj pedagóg Branislav Kriška. Vždy som sa hodnotil jeho očami a trochu som robil túto premiéru pre neho. Bol som zvedavý na jeho názor. To sa už nestane. Nedávno umrel."
m Tunajšia opera má okrem iných aj veľké ekonomické problémy - stále je nevyjasnená situácia, kto bude jej zriaďovateľom. Vraví sa, že ním bude krajský úrad. Bude?
"Ak bude zriaďovateľom krajský úrad, považujem to za vážny krok späť."
m Je to už cítiť?
"Musím povedať áno, je to trošku cítiť. Pracoval som tu šesť rokov a pomery poznám."
m Prečo to bude krok späť?
"Peniaze nemá úrad, nemá ani ministerstvo, je to len presúvanie zodpovednosti. Ak by sa našlo odborné riešenie problému tohto divadla a nie ako je na Slovensku zvykom ,politicky priechodný odborník`, tak toto divadlo má predpoklad, že prežije. Veď ide o operu s najmenšou dotáciou, ktorá však robí momentálne najväčší operný projekt. Problém s financiami je inde. Neexistuje totiž metodika - systém vyhodnocovania práce divadiel."
m Myslíte si, že práve toto vyhodnocovanie môže zabezpečiť len ministerstvo?
"Divadlo má tuhý život. Ak má víziu, prežije. U nás neexistuje žiadny systém, akým by sa vyhodnocovala kvalita divadiel. Tie berú štátne dotácie, ale nikomu sa vlastne nezodpovedajú. Potom by sa totiž dospelo k tomu, ktoré divadlá sú lepšie, ktoré horšie." IVETA BIELIKOVÁ