Volieb sa chce zúčastniť 87 percent voličov, takmer 56 percent podporuje R. Schustera

Ústav pre výskum verejnej mienky uskutočnil v dňoch 21. - 24. mája prieskum pred druhým kolom priamej voľby prezidenta. Výberový súbor tvorilo 1291 respondentov, ktorí reprezentovali populáciu Slovenska nad 18 rokov v týchto sociodemografických znakoch: .

Ústav pre výskum verejnej mienky uskutočnil v dňoch 21. - 24. mája prieskum pred druhým kolom priamej voľby prezidenta. Výberový súbor tvorilo 1291 respondentov, ktorí reprezentovali populáciu Slovenska nad 18 rokov v týchto sociodemografických znakoch: pohlavie, vek, vzdelanie, národnosť, veľkostná skupina obce a kraj. Výskum bol realizovaný v čase, keď sa uskutočnila prvá prezentácia názorov oboch kandidátov v Slovenskom rozhlase (22. mája 1999) a v Slovenskej televízii (23. mája 1999).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z výskumu vyplýva, že by sa druhého kola zúčastnilo viac voličov ako v prvom kole, a že vyššie preferencie má Rudolf Schuster. Z respondentov, ktorí uviedli, že sa zúčastnia druhého kola volieb, 55,9 % podporuje R. Schustera a 39,6 % V. Mečiara. Nerozhodnutých je ešte stále 4,5 % voličov, ktorí sú odhodlaní zúčastniť sa volieb. Podľa prieskumu sa volieb určite zúčastní 87 percent voličov (v prvom kole hlasovalo 73,89 %), určite sa nezúčastní 5 percent voličov a osem percent ešte nie je rozhodnutých, či sa volieb zúčastní.

SkryťVypnúť reklamu

Respondentmi uvedená účasť v druhom kole prezidentských volieb je významne vyššia, ako bola skutočná účasť v prvom kole voľby hlavy štátu. Podľa krajového členenia Slovenska avizovaná účasť občanov je nasledujúca (uvádzame aj porovnanie s prvým kolom - uverejňujeme spresnené výsledky, vypočítané agentúrou SITA):

KRAJ Avizovaná Účasť KRAJ Avizovaná Účasť

účasť v 1. kole účasť v 1. kole

Bratislavský 84 69,23 Žilinský 87 75,49 Trnavský 85 72,21 Banskobystrický 88 73,96 Trenčiansky 84 75,73 Prešovský 85 75,11 Nitriansky 92 74,95 Košický 90 74,00

Rozloženie deklarovanej účasti podľa sympatií k politickým stranám, hnutiam a koalíciám v 2. kole prezidentských volieb podľa aktuálneho prieskumu vyzerá takto (údaje v %):

SYMPATIZANTI: SYMPATIZANTI:

SkryťVypnúť reklamu

HZDS 94 SOP 96

SDK 93 SMK 97

SNS 87 KSS 79

SDĽ 89 ZRS 73

s inou politickou stranou 87 nesympatizujú so žiadnou

polit. stranou 69

Pozn. - Zvyšok do 100 % tvoria respondenti, ktorí sa volieb nezúčastnia alebo ešte nie sú rozhodnutí.

Preferencie oboch kandidátov päť dní pred 2. kolom voľby prezidenta SR, podľa regionálneho rozdelenia SR, majú nasledujúcu štruktúru (uvádzame aj dosiahnuté výsledky v prvom kole - údaje v %):

R. Schuster V. Mečiar

KRAJ: výsledky výsledky

preferencie 1. kola preferencie 1. kola

Bratislavský 69 49,41 25 27,53

Trnavský 68 52,82 30 31,11

Trenčiansky 27 27,83 66 55,43

Nitriansky 55 54,62 40 32,96

Žilinský 38 28,91 55 52,35

Banskobystrický 61 45,27 37 37,67

Prešovský 56 50,19 37 37,44

Košický 67 66,98 31 24,24

SkryťVypnúť reklamu

Preferencie R. Schustera a V. Mečiara u prívržencov politických strán, hnutí a koalícií:

SYMPATIZANTI Schuster Mečiar SYMPATIZANTI Schuster Mečiar

HZDS 2 98 SDK 95 4

SNS 14 66 SDĽ 81 14

SOP 97 1 SMK 95 4

KSS 37 53 ZRS 37 63

s inou politickou nesympatizuje so žiad-

stranou 77 15 nou polit. stranou 71 21

V súvislosti s prebiehajúcimi diskusiami o voľbe prezidenta SR mali respondenti možnosť z predznačených odpovedí uviesť najviac dva dôvody, na základe čoho sa rozhodli dať svoj hlas jednému z kandidátov. Približuje ich nasledujúca tabuľka (údaje v %):

Dôvody : Schuster Mečiar

na základe jeho doterajšieho pôsobenia 31 33

presadzuje názory a myšlienky, ktoré sú mi blízke,

o ďalšom smerovaní Slovenska 31 47

budú ho voliť moji príbuzní, respektíve priatelia a známi 7 9

SkryťVypnúť reklamu

je pre mňa prijateľnejší než druhý kandidát 37 24

najviac sa svojimi vlastnosťami a názormi približuje

kandidátovi, ktorého som volil (bol by som volil) v 1. kole 11 13

volil som ho (bol by som ho volil) aj v prvom kole volieb 36 29

lepšie reprezentuje svojím vystupovaním a vzhľadom

než druhý kandidát 15 18

presvedčil ma v predvolebnej kampani 7 7

Pozn. - Súčet percent prevyšuje 100 %, pretože bolo možné uviesť dve odpovede.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 611
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 363
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 190
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 380
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 809
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 905
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 339
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu