BRATISLAVA (SME - ru) - Nekvalita kúpených áut, zle vykonané stavebné práce a nespokojnosť s absolvovanou dovolenkou patria medzi najčastejšie dôvody, ktoré vedú anglických spotrebiteľov do súdnych sporov s výrobcami alebo poskytovateľmi služieb. Tieto spory sú nepomerne častejšie ako na Slovensku, kde sa ľudia väčšinou obracajú iba na spotrebiteľské poradne, a ak sa pri prvých pokusoch nedomôžu svojich práv, ich iniciatíva vyprchá. "Spotrebiteľ v Británii môže riešiť svoj spor s predajcom na občianskom súde. Ak žiada náhradu do výšky 2000 libier, sú to tzv. malé súdy pre malé prípady, kde je postup veľmi neformálny. Ak ide o drahšie prípady, rieši to občiansky súd vyššej úrovne v Londýne," uviedol pre SME riaditeľ Úradu pre obchodné štandardy v britskom Kente John Simmonds, ktorý sa tento týždeň zúčastňuje v slovenských mestách na cykle prednášok o ochrane spotrebiteľa. Prednášky sú súčasťou integračného procesu SR a organizujú sa s pomocou Phare. "V Británii je aj veľa možností formou arbitráže. Napríklad existujú ochranné opatrenia pri nákupe tovarov na základe reklamy v novinách - noviny majú svoje združenia chrániace čitateľov pre prípad, že by firma, ktorá im predala tovar, skrachovala. Trebárs kúpite si topánky a združenie je za malý poplatok ochotné vystupovať v úlohe arbitra," vysvetlil J. Simmonds. Na Slovensku stále prevažuje spotrebiteľský prístup typu "štát to za mňa vyrieši". Nie je tu ešte taká vnútorná potreba združiť sa do organizácií, ktoré by potom aj legislatívne mali právo podať žalobu. U nás tieto mimosúdne spory ešte zákon nedovoľuje. "Aj v Holandsku vybavujú mimosúdne spory rôzne združenia. Sami výrobcovia majú na tom záujem, lebo súdny spor by poškodil ich povesť," uviedol Juraj Knopp zo Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory, účastník spomínaného cyklu prednášok. Napriek viacerým prijatým zákonom sme podľa neho v legislatíve ochrany spotrebiteľa oproti najbližšej porovnateľnej krajine - Česku - rok pozadu.