, sa môže zdať idea vzniku nového divadla prinajmenšom nereálna, zbytočná či naivná. Napriek tomu takáto myšlienka tu predsa je a jej nositeľmi sú poslucháči, ale i pedagógovia bratislavskej Vysokej školy múzických umení. Jej oprávnenosť im potvrdil aj triumf na tradičnom divadelnom festivale vysokých umeleckých škôl Zlomvaz `99 v Prahe, odkiaľ si najvyššie ocenenie priviezli práve študenti VŠMU za Shakespearov Sen noci svätojánskej, ktorý nedávno odohrali s úspechom aj na festivale v Moskve. S poslucháčmi štvrtého ročníka herectva inscenáciu režijne pripravil Juraj Šulík, dramaturgom bol Peter Pavlac. "Je to absolventské predstavenie," vysvetľuje P. Pavlac, "a keďže štúdium herectva trvá štyri roky, kým dramaturgovia a režiséri končia až ako piataci, je absolventské predstavenie vždy výsledkom práce dvoch rozdielnych ročníkov. So zreteľom na to, že v inscenácii musí účinkovať celý ročník, v tomto prípade desať hercov, Shakespearov text s pätnástimi postavami sme trochu prispôsobili našim potrebám." Na štvordňovom podujatí, kde sa zúčastňujú študenti pražskej Divadelnej fakulty Akadémie múzických umení, brnianskej Janáčkovej akadémie múzických umení a ich bratislavskí kolegovia z VŠMU, sa odohralo spolu takmer dvadsať beznádejne vypredaných predstavení. Prvenstvo absolventov podčiarkli aj herci tretieho ročníka, ktorí s predstavením Dvaja obsadili druhú priečku a s Donom Juanom tretiu.
Pocit, že na VŠMU sa rodí silná generácia, prináša spomínanú pochopiteľnú predstavu a túžbu pracovať spolu naďalej, aj po opustení školských priestorov. Pamätníci pripomínajú v tejto súvislosti nezabudnuteľné Divadlo na Korze, kde vidina tvorby podľa vlastného názoru a vkusu zvíťazila nad lukratívnejšími a prestížnejšími ponukami kamenných divadiel, či neskôr ďalšiu divadelnú partiu, ktorá chcela zostať a robiť spolu a odišla do Trnavy. "Nejaké plány už sú, ale ešte je o tom predčasné hovoriť," dodáva P. Pavlac, "isté je, že zatiaľ budeme hrať Sen noci svätojánskej 29. mája a 5. júna v Divadle West." Na mladých absolventov čaká potom vojenčina, a keďže všetci ju absolvujú v Armádnom umeleckom súbore, ponúka to možnosť ďalšej spoločnej práce i spoločného prežitia momentálnej finančnej biedy v slovenskom divadelníctve. A o rok by už, aj podľa sľubov ministerstva kultúry, malo byť lepšie.
ALEXANDER BALOGH