BRATISLAVA (SME - dd) - Rozhodnutie spoločností Heraklith a Termo kapitálovo vstúpiť do Izomatu Nová Baňa nebolo založené na očakávaní daňových prázdnin. Pre SME to povedal riaditeľ Heraklithu AG pre strategické investovanie Walter Bachmann. "Hlavnou podmienkou pre investorov sú stabilné politické pomery, prehľadné hospodárske a právne rámcové podmienky. My sa však rozhodujeme v súlade s našou východnou stratégiou," vysvetlil.
Medzinárodný rakúsky koncern RHI s ročným obratom 22 mld ATS tvorí Veitsch - Radex - Didier, najväčší svetový výrobca žiaruvzdorných materiálov, a Heraklith, ktorý sa zaoberá výrobou izolačných a protihlukových materiálov. Práve Heraklith AG spolu so svojim kooperačným partnerom, slovinskou partnerskou spoločnosťou Termo, dd., Škofja Loka, podpísali v uplynulých dňoch zmluvy o získaní majority v Izomate.
Vstup veľkej nadnárodnej spoločnosti do Izomatu rozhodujúcim spôsobom zmení jeho doterajší život a pozíciu na trhu. "Izomat má zo strategického hľadiska pre nás veľký význam. Možno odtiaľ veľmi dobre vyvážať do Čiech, Poľska, Maďarska, na Ukrajinu, do Bieloruska. Predpokladáme, že tieto krajiny zaznamenajú v najbližších rokoch výrazný rast. Filozofia našej východnej stratégie spočíva v pri-
blížení sa zákazníkom, poznaní ich potrieb a požiadaviek a napokon
aj v našej prítomnosti v krajinách na východ od Rakúska. Tam, kde sú prepravné vzdialenosti vyššie ako 300 až 500 kilometrov, chceme nielen dovážať, ale aj vyrábať," vysvetľuje W. Bachmann. Súčasne zdôrazňuje aj zámer udržať a rozvíjať export Izomatu na vyspelé západné trhy.
Vzhľadom na stabilizovaný trh s izolačnými materiálmi (medziročne rastie v SR o 5-7 %) sa môže vynoriť otázka, či nie je pripravovaný predaj majoritného balíka akcií zahraničným investorom predčasný a či by nebolo vhodnejšie, aby v štruktúre vlastníkov prevládali domáce subjekty. Problém je okrem iného aj v investíciách, vo finančných možnostiach, ktoré sú v SR do veľkej miery obmedzené a ťažko prístupné. Na to, aby sa Izomat ďalej presadzoval doma i v zahraničí, aby si udržal doterajšie zahraničné trhy (na ktoré vyváža 50 % svojej produkcie), najmä západné, potrebuje investovať, musí mať špičkový know-how a dobrý odbyt. To všetko mu podľa W. Bachmanna zabezpečuje majoritný vstup Heraklithu AG a Termo do vlastníckych štruktúr. "Technologicky by sme Izomat chceli dostať na najvyššiu možnú úroveň. Je to nevyhnutné, pretože konkurencia bude dovážať na Slovensko svoje špičkové výrobky a tým budú aj na Izomat rásť konkurenčné nároky." V prvom kroku nahradia niektoré zastarané časti výrobnej linky a potom bude nasledovať optimalizácia jej chodu tak, aby sa výroba zrýchlila. Kapacita Izomatu by sa v najbližšom období mala zvýšiť o štvrtinu. "Okrem toho je naším cieľom rozšíriť sortiment a skompletizovať ho do ucelenej ponuky systému materiálov v oblasti izolácie. To znamená, že počet druhov výrobkov sa rozšíri o nové, zavedieme napríklad výrobu viacerých kombinovaných výrobkov. Prinesieme celý náš technologický a marketingový know-how, logistiku, chceme posilniť obchodné oddelenie. Izomat by sa postupne mal stať jedným z našich vedúcich podnikov," vysvetľuje Ing. W. Bachmann. Potvrdil aj investície do výrobkov z hľadiska vylepšenia ich vplyvu na životné prostredie. Minerálne vlákna vyrábané Heraklithom a Termom sú v tomto smere podľa neho svetovou špičkou, pretože sú biologicky odbúrateľné.
Pri pripravovaných zmenách vlastníkov a novom výrobnom programe je namieste aj otázka zamestnanosti, respektíve možného prepúšťania. "Tieto obavy v našom prípade nie sú opodstatnené. Naopak, čím má podnik lepší marketing, výrobu, technológiu, tým sú pracovné miesta istejšie. A dosiahnuť to je naším cieľom. Určite nechceme výrobu optimalizovať rušením pracovných miest. Skôr naopak, naším cieľom je Izomat posilniť a vybudovať ho. Okrem toho pohybujeme sa v určitom priestore, preto chceme robiť aj pozitívnu regionálnu politiku v oblasti, do ktorej vstupujeme. A zamestnanosť patrí k jej dôležitým súčastiam," ubezpečuje W. Bachmann.