Do posledného detailu spĺňa moravská hviezda alternatívnej scény Iva Bittová svoju povesť nadžánrovej divy brilantne ignorujúcej hudobné zásuvky, vydraté od ustavičného poťahovania rukami, ktoré si nedajú pokoj s pravidlom štýlovej čistoty. Jeho ukážková výnimka má hrdlo zrastené s husľami a je schopná vyjadrovať sa všestrannou hudobnou rečou. DJ Javas má ešte v ušiach sety, ktorými ju sprevádzal v spoločnom tanečnom projekte, a už pre bratislavské publikum nachystala novú dávku unikátneho majstrovstva, akým stmeľuje časovo i autorsky rozptýlenú dramaturgiu svojej novej kolekcie Classic. V koncertnej sieni Kostola klarisiek si dnes o 20.00 h Bittová prisadne k členom Škampovho kvarteta, ktoré na úvod albumu nahralo jej vlastnú štvorvetovú kompozíciu Quatuor pour Cora. Dramaticky vystavaný, viac ako osemnásťminútový kontrast nálad venovala zosnulému americkému violončelistovi Tomovi Corovi a presvedčujúco si ním odskúšala tvorbu pre komorné telesá, ktorú si už u nej objednal aj slávny Kronos Quartet. Cora zomrel vlani ako 44-ročný na juhu Francúzska a krátko predtým bol hosťom na dvojalbume Bílé inferno, ktorý Bittová zabalila do exkluzívneho kompletu s gitaristom Vladimírom Václavkom. Z ďalších štrnástich klasických čísel sú Bittovej pôvodinami ešte dve: sólová Polykačka nožů a lelkovsky živá vokálna hra Kuk kuki kuk. Druhou dominantou albumu je duchovnou čistotou a rómskym živlom presiaknutá Missa Zingarica pre spev, husle a barytónové husle, violončelo, gitaru a bicie nástroje. Kompiláciu klasiky, na ktorú v poňatí Bittovej dozrieva emocionálny súzvuk vážnej hudby a folklóru, dotvárajú vrstevnaté nápevy Leoša Janáčka, uspávanka Jana Amosa Komenského, levočský kancionál Sarabanda i oduševnené moravské ľudové pesničky nahraté v brnianskom rozhlase pred 24 rokmi ešte pod otcovským dohľadom Kolomana Bitta. Album Classic je tak síce formálne roztrieštený, ale Bittová vie, ako držia črepiny pokope. Sama je ich sekundovým lepidlom. DALIBOR HLADÍK