Nástrahy Kukanovej misie

Slovensko vstupuje do veľkej politiky. Nielen prostredníctvom summitu NATO a superlatívov, ktoré sa na jeho adresu sypú po nedávnej návšteve z úst komisára Van den Broeka. Rodinným striebrom slovenskej diplomacie sa môže už v priebehu niekoľkých nasleduj

úcich dní stať vymenovanie jej šéfa Eduarda Kukana za jedného z dvoch osobitných vyslancov generálneho tajomníka Annana pre Kosovo.

"Eddie" Kukan, ako ministra nazvali rakúske noviny, odvolávajúc sa na jeho spoluhráčov z tenisových klubov, sa dostáva do sveta veľkej politiky. A spolu s ním sa tam dostáva aj Slovensko. Pretože vymenovanie je odrazom ministrových schopností a kontaktov s bývalými kolegami z OSN - predovšetkým K. Annana a M. Albrightovej - ale aj nepriamym ocenením cesty, ktorú si zvolilo Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Misia však nebude nedeľným výletom. Skôr neustálym pendlovaním medzi New Yorkom, Belehradom, Moskvou... a Bratislavou. Kukana na ňu predurčuje diplomatická prax a jazykové schopnosti. V porovnaní s Holbrookom má pri všetkej úcte navyše omnoho bližšie k pochopeniu balkánskej mentality, aj keď s Miloševičom jeden nikdy nevie. Netají, že prvoradou úlohou jeho misie bude opäť vtiahnuť OSN do riešenia kosovského sporu. A práve v tomto bode bude možno jeden z jej najkritickejších momentov: ako dnes nájsť citlivú rovnováhu medzi záujmami K. Annana a M. Albrightovej, teda medzi poslaním svetovej organizácie a politikou USA? Na akýkoľvek ministrov prešľap proti Washingtonu by mohla doplatiť aj politika slovenskej vlády, smerujúca pod ochranný dáždnik NATO. Podcenenie záujmov OSN by zasa bolo spreneverou ideálov jej samotnej, ale zároveň aj jej šéfa Annana.

SkryťVypnúť reklamu

Možno je na prvý pohľad prekvapivé, že sa proti vymenovaniu za súčasného slovenského "de facto" členstva v NATO neohradila Moskva. Ale len na prvý pohľad. Rusi dnes majú na Balkáne vlastného sprostredkovateľa Černomyrdina, ktorý už na vlastnej koži okúsil Miloševičovu príslovečnú tvrdosť a dvojtvárnosť. A tak sa Moskva aj napriek vlastným neutíchajúcim aktivitám stavia k otázke možnej dohody s Belehradom čoraz skeptickejšie. Ruskí diplomati v Bratislave sa netaja tým, že ani Annanovej iniciatíve veľké šance nedávajú. Ak Kukan chce, nech skúsi - hovoria. Akýkoľvek pokus urovnať spor diplomatickou cestou je v Moskve vítaný. JURAJ KITTLER

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 589
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 315
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 715
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 127
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 871
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu