"Každý deň poobede si ideme zahrať k jazeru na gitare, ale niektorí chalani zo školy si to už bez cigarety a alkoholu nevedia predstaviť. Myslia si, že to ku gitare patrí," povedala SME deviatačka zo ZŠ Tematínska v Bratislave-Petržalke, sídlisku, kde sa na agresívne správanie detí učitelia sťažujú už niekoľko rokov. "Učitelia nám brali pištole, také na slepé náboje, a už nám ich nevrátili," rozhorčoval sa pri diskusii žiak, ktorý prišiel do tejto ZŠ zo zrušenej školy. Učiteľka hudobnej výchovy si myslí, že všetko sa zhoršilo tým, že je v televízii veľa filmov o násilí, čo pozerajú už aj malé deti. Stúpa počet napomenutí, dvojok, trojok až štvoriek zo správania, ale niektorým to vôbec neprekáža. "Agresívne sú deti, ktoré sú veľmi bystré. Na vyučovaní sa nudia, sú sebavedomé, dovoľujú si a strhnú aj ostatných. Žiaci po nás vykrikujú napríklad gestapo," uviedla. Učiteľ etiky J. Forgács si spomína, ako sa mu jeden žiak, ktorý vykradol školu a presunuli ho na inú, vyhrážal, že si naňho počká a ukáže mu. "Na hodine som bola svedkom, ako jeden žiak začal škrtiť druhého a na moju otázku, čo to robí, poznamenal, že je to len hra," spomína učiteľka hudobnej. Podľa etikára to však nie je jediný prípad šikanovania medzi spolužiakmi. "Jednému chlapcovi strčili na dosť dlho hlavu do jazera blízko školy, iný žiak doniesol do školy slzný plyn a nastriekal ho do šatne, chlapca, ktorý padol na zem, spolužiak kopal do hlavy okovanou špicou," spomína. "Mali sme prípad, keď chlapec v strachu zaútočil nožom na žiaka, pretože sa mu vyhrážal, že ho zabije." "Môj brat pred dvoma rokmi pichol nožom do brucha spolužiaka, ktorý naňho deň predtým nahuckal psa. Brat mu to chcel v bitke vrátiť, ale bolo to v sebaobrane," vykresľuje zážitok chlapec. Jeho príhodu sprevádza smiech spolužiakov. "Fašisti nás šikanujú za oblečenie, aj skíni, lebo my sme anarchisti," povedali dvaja chlapci a dodali, že fašisti sú chalani z vedľajšej triedy, uznávajú Hitlera, kreslia hákové kríže a útočia na tých, ktorí sa im nepozdávajú. "Ale aj učitelia sú agresívni, niektorých veľmi urážajú, ponižujú pred celou triedou," vyjadrila sa jedna žiačka a spolusediaci to dokreslil slovami: "Jeden učiteľ, keď som išiel po chodbe, ma len tak kopol do nohy. Dosť zúrivo som sa opýtal, prečo to urobil a on mi povedal, že môže všetko, veď je učiteľ. Vynadal som mu, tak priemerne, aj som mu tykal, ale viete, on je dosť šibnutý učiteľ." Na tomto názore sa zhodli v triede všetci, ktorí učiteľa poznali. "Učiteľ môže udrieť žiaka len v sebaobrane," zareagoval J. Forgács a dodal, že riešením násilia v školách by podľa neho bolo zavedenie hranice trestnej zodpovednosti už na 12-ročných. "Naša mládež je dosť vyspelá na to, aby za svoje skutky niesla zodpovednosť. Napríklad minuloročný absolvent, ktorý zbil učiteľa, sa mi pred mesiacom chvastal, že z toho nemá žiadne problémy. Síce ho vyhodili zo školy, ale onedlho bude robiť prijímačky na druhú." Na otázku, ako môžu učitelia postupovať proti násiliu žiakov, odpovedal, že "učitelia majú strašne málo možností. Ak nie je ochotný spolupracovať rodič, tak sme skoro bezradní. Máme rodinu, ktorej syn strieľal vonku z pištole, učiteľka to videla, ale nemohli sme nič urobiť, pretože rodičia nereagovali".
DANIELA BARTOŠOVÁ