Na agresívneho spolužiaka môže zapôsobiť aj psychický nátlak jeho rovesníkov v triede

BRATISLAVA (SME - ru) - Na slovenských školách agresivita nemá zďaleka také rozmery ako v USA, ale aj tu sa objavuje. Treba ju vidieť v troch rovinách - vo vzťahu žiakov medzi sebou, žiaka voči učiteľovi a učiteľa voči žiakovi. V triedach sa násilie ...

BRATISLAVA (SME - ru) - Na slovenských školách agresivita nemá zďaleka také rozmery ako v USA, ale aj tu sa objavuje. Treba ju vidieť v troch rovinách - vo vzťahu žiakov medzi sebou, žiaka voči učiteľovi a učiteľa voči žiakovi. V triedach sa násilie prejavuje priamo v laviciach, ale aj mimo nich a mimo triedy, neraz bez toho, aby si to všimol pedagóg či väčšina žiakov. Často je agresor fyzicky zdatnejší, hoci to nemusí byť pravidlo. "Z praxe poznám prípad, keď siedmak nútil spolužiaka, aby mu nosil desiatu," hovorí psychologička Mgr. Andrea Čanigová z Centra výchovnej a psychologickej prevencie v Bratislave II, "učiteľka sa o tom dozvedela až po čase. V takej situácii nie je riešenie ľahké. Nejeden pedagóg radšej situáciu prehliada, lebo chtiac-nechtiac sa musí pridať na niečiu stranu. Taký prípad sa však dá riešiť formou diskusie s celou triedou a tým, že učiteľ hľadá prosociálnejšie orientovaných žiakov. Tu sa to vyriešilo tým, že deti začali samy hlásiť, keď videli spolužiaka pokračovať v násilnom správaní, až sa dotyčný začal hanbiť. Takže zapôsobil psychický tlak rovesníkov." Rovina agresie učiteľov voči žiakom sa prejavuje najmä vyhrážkami písomkou alebo vyhrážaním sa zhoršenou známkou zo správania. Fyzické tresty v školách zákon zakazuje, predsa sa však doteraz sem-tam vyskytujú. "V istej škole vyťal učiteľ žiakovi facku za to, že mu odmietol dať žiacku knižku na napísanie poznámky," uviedla Mgr. Čanigová a dodala, že ďalšou kapitolou je agresivita detí. Môže pritom ísť o ignorovanie pedagóga, nevhodné gestá či celkové správanie detí. Ako pripomenula, zažila situáciu, keď celá trieda doviedla takýmto správaním učiteľku nielen k plaču na hodine, ale až k odchodu zo školstva. "Veľa pritom závisí od osobnosti učiteľa," konštatuje Mgr. Čanigová, "takúto nepriaznivú situáciu môže pedagóg riešiť supervíziou zo strany kolegov, ktorí môžu aj zboku odpozorovať správanie detí voči nemu. Ideálne je však riešiť to s pomocou školského psychológa, ten vnesie nadhľad do situácie."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 6 351
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 109
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 264
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 667
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 2 303
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 014
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 795
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 529
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu