BRATISLAVA (SME - r) - Aj po kúpe bytu do osobného vlastníctva je jednou z povinností nového vlastníka uzavrieť zmluvu o zabezpečení správy domu a prispievať do tzv. fondu opráv spoločných častí a zariadení domu. Tieto povinnosti ukladá vlastníkom zákon o prevode bytov a nebytových priestorov a sú podmienkami kúpy bytu. Na ich splnenie sa nový majiteľ zaväzuje podpisom kúpnej zmluvy. Ako informoval SME Milan Vajda, hovorca starostu mestskej časti Bratislava-Staré Mesto, miestny úrad vyzval v tejto súvislosti viacerých vlastníkov bytov na plnenie si týchto povinností, pretože mnohí z nich sa domnievajú, že po kúpe bytu už nemusia platiť nič. "Nie je to tak. V období medzi podaním návrhu na vklad do katastra nehnuteľností a povolením vkladu je nadobúdateľ bytu povinný buď naďalej platiť nájomné, až kým nedostane list vlastníctva, alebo vytvárať fond opráv a podpísať zmluvu o správcovstve," uvádza Vajda. V bratislavskom Starom Meste je možnosť vybrať si spomedzi 17 správcovských firiem, prípadne si možno založiť spoločenstvo vlastníkov, ktoré bude zabezpečovať správu domu. Noví vlastníci platia zvyčajne 3-15 korún mesačne za 1 meter štvorcový plochy bytu do fondu opráv a 100-200 korún mesačne za správu. Na základe toho im správca zabezpečuje služby, ako je vodné, stočné, dodávka plynu, elektriny, odvoz odpadu, upratovanie, zimná údržba chodníkov, osvetlenie spoločných priestorov či pohotovostná a havarijná služba. Správcovským firmám platí odmenu za správu obecného bytového fondu zo svojho rozpočtu mestská časť.