Predpokladom televíznej správy o kandidátovi je, že štáb je nablízku a nie sú ešte tri hodiny popoludní

Plán na zvolenie prezidenta, ktorý zaberie v USA, bude nanič takmer vo všetkých ostatných demokratických krajinách, plán, ktorý zaberie inde, bude nanič v USA, tvrdí James Q. Wilson v knihe Jak se vládne v USA. Dnes si všimneme vedenie kampane v televízii

(podľa Wilsona). V televízii sa využívajú buď reklamné spoty, alebo sa kandidáti usilujú dostať do večerných správ, tvrdí Wilson a upozorňuje na istý paradox americkej reality - hoci spravodajské materiály majú často oveľa nižšiu výpovednú hodnotu ako politická reklama, väčšina divákov si myslí opak. Prednosťou správ je istá "dôveryhodnosť", tvrdí Wilson - ukazujú politika priamo v akcii, keď kandidát činí niečo, čo stojí za záber (napríklad potriasa ruky dôchodcom či nezamestnaným, prihovára sa deťom v materskej škole, skúmavým pohľadom pozoruje znečistenú rieku - príkl. red.). Predpokladom správy je, že sa významná udalosť odohrá najneskôr do tretej popoludní a že je nablízku televízny štáb. Pohľad experta a diváka sa však odlišuje - odborná verejnosť oceňuje informácie v politickej reklame a spotoch, spravodajské sekvencie a debaty oceňujú zasa diváci, hoci ich informačná hodnota je dosť nízka (teda aspoň podľa Wilsona nás toto poznanie alebo jeho opak ešte len čaká, hoci niektorí kandidáti na prezidenta touto schopnosťou určite disponujú). Zvláštnym druhom televíznej kampane sú debaty - o ktoré väčšinou nemajú záujem známi politici, lebo svojou účasťou robia reklamu menej známym protivníkom. Takáto reklama je síce zadarmo, je však aj veľmi riskantná - na to, aby sa kandidát preriekol, netreba veľa (a my sa zrejme máme na čo tešiť, ak si proti sebe sadnú V. M. a R. Sch. alebo M. K.). "Tridsať rokov ste venovali službe verejnosti bez toho, aby ste sa čo i len poškvrnili, svoje stanoviská k najrozličnejším otázkam ste starostlivo znova a znova domýšľali - a potom vám ujde jedno slovíčko a celá kampaň sa zameria na vašu chybu," hovorí Wilson (ak si pripomenieme schopnosti niektorých našich politikov beztrestne tárať o čomkoľvek a klamať na priestore jednej vety, zrejme bude slovenská realita jemne odlišná). Keďže sa politici boja prerieknutia a voliči nemajú radi dlhé a faktami preplnené prejavy o zložitých otázkach, kandidáti v USA sa zvyčajne spoliehajú na vopred pripravené krátke prejavy, ktoré môžu zaujať témou alebo formuláciou, hovorí Wilson, a my sa môžeme tešiť na perly ducha trinásťdennej kampane v slovenských elektronických médiách. Na záver: Wilsonova rada voličom nespokojným s rétorikou kampane (Predstavte si na okamih, že sám ste kandidátom. Každé slovíčko, ktoré vyjde z vašich úst, sa bude skúmať zo všetkých strán. Predstavitelia záujmových organizácií a politických strán ostro zareagujú na každú vetu, ktorá vybočuje z ich línie. Váš protivník len čaká na každú faktickú chybičku. Denne musíte prednášať množstvo prejavov…) platí aj pre slovenských voličov a divákov - napokon, stretneme sa pred televíznymi obrazovkami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nabudúce o tom, čo rozhoduje o výsledku volieb. Teda v USA, u nás to vieme. (rk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 632
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 389
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 725
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 229
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 393
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 765
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 919
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 311
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu